Tekinco Group

مدارس ترکیه

مدارس ترکیه

در کشور ترکیه افراد خارجی با داشتن اقامت معتبر و قانونی، می‌توانند در مقاطع تحصیلی مختلف و در مدارس دلخواه اقدام به تحصیل نمایند. در کشور ترکیه شرایط مختلفی برای تحصیل وجود دارد که با هم به بررسی آنها می‌پردازیم.

یکی از این شرایط، میزان تسلط فرزند شما به زبان خارجی می باشد، به عنوان مثال چنانچه فرزند شما برای تحصیل مسلط به زبان ترکی و یا انگلیسی و یا زبان دیگری نباشد میتوانید فرزندان خود را در مدارس ایرانی موجود در شهرهای استانبول و یا آنکارا ثبت نام نمایید. درصورت تسلط فرزند شما به زبان ترکی استانبولی و یا انگلیسی می توانید انتخاب‌های متفاوتی نیز داشته باشید که با هم به بررسی انواع مدارس ایرانی و غیر ایرانی در کشور ترکیه می‌پردازیم.

شرایط مدارس ترکیه

مدارس در ترکیه انواع مختلفی داشته و امکان تحصیل در مدارس بین المللی نیز وجود دارد. به ویژه مدارس آمریکایی در ترکیه دارای شرایط بسیار مناسبی بوده و در صورتی که بخواهید سطح تحصیلی و آموزشی فرزندتان بالاتر باشد، می توانید به این شکل از مدارس انگلیسی زبان بهره مند شوید.

لازم به ذکر است که کشور ترکیه یکی از بهترین سیستم های آموزشی در جهان را دارد و الگوهای آن، مطابق با بهترین الگوهای آموزشی اروپایی تدوین شده است. دوره آموزش در مدارس ترکیه، 12 سال کامل بوده و پس از آن تحصیلات در دوران دانشگاهی و به شکلی تحصیلات تکمیلی آغاز می شود.

سیستم آموزشی در کشور ترکیه به 3 دوره 4 ساله تقسیم بندی شده است. به این ترتیب که 4 سال اول را دوران آموزش ابتدایی و 4 سال دوم را دوران آموزش ابتدایی دوم و 4 سال آخر را دوران آموزش متوسطه تشکیل می دهد. دانش آموزان باید از 7 سالگی دوران آموزش تحصیلی خود را آغاز کنند.

نکته 1: افراد دارای هر گونه اقامت، حتی اقامت یک ساله، مجوز ثبت نام فرزندان خود در مدارس دولتی ترکیه را دارا بوده و دولت ترکیه موظف شده است که شرایط تحصیل برای تمام مردم ترکیه را فراهم نماید.

نکته 2: آموزش در ترکیه اجباری بوده و در صورتی که والدین از آموزش کودک خود ممانعت ایجاد کرده یا به هر شکلی شرایط آن را مهیا نسازند، مجرم بوده و قابل پیگرد قانونی هستند.

نکته 3: دو دوره دیپلم در دوران تحصیل 12 ساله به دانش آموزان در کشور ترکیه داده می شود. یک دیپلم پس از به پایان رسیدن دوره تحصیل آموزش ابتدایی دوم (یعنی پس از گذشت 8 سال) و یک دیپلم دیگر نیز پس از به پایان رساندن دوره متوسطه، ارائه خواهد شد.

انواع مدارس در ترکیه

انواع مدارس در ترکیه

در کشور ترکیه برای دانش آموزان، مدارس مختلفی وجود دارد، از جمله:

  • مدارس ایرانی
  • مدارس غیر ایرانی
    1. مدارس دولتی ترک
    2. مدارس خصوصی ترک
    3. مدارس بین‌المللی

مدارس ایرانی در ترکیه

در شهرهای استانبول و آنکارا دو مدرسه ایرانی وابسته به آموزش و پرورش کشور جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که در زیر آدرس آنها ذکر شده است. لازم به ذکر است که در این مدارس سیستم آموزشی و کتاب های ارائه شده کاملا مطابق با سیستم مدارس موجود در ایران می‌باشد و هیچ تفاوتی از نظر محتوا(کتاب درسی) و ارزشیابی با آن ندارند.همینطور زمان شروع کلاس‌ها از اول مهر می‌باشد. اما روزهای حضور در مدرسه از دوشنبه تا جمعه می باشد. در این مجتمع های آموزشی، از مقطع پیش دبستانی تا مقاطع بالا یعنی پیش دانشگاهی و حتی برخی رشته‌های دانشگاهی هم ارائه می‌شود.

مدارک برای ثبت نام در مدارس ایرانی ترکیه

برای ثبت نام در مدارس ایرانی لازم است که ابتدا اقدام به دریافت کارت اقامت ترکیه برای فرزندانتان نمایید، در این مدارس بدون داشتن کارت کیملیک(کارت اقامت در ترکیه) از ثبت نام فرزندان شما خودداری می‌کنند. بنابراین قبل از هر اقدام باشد اقدام به دریافت اقامت ترکیه نمایید. نام و آدرس این مدارس در زیر اشاره شده است.

  •  مجتمع آموزشی فجرایرانیان استانبول

آدرس:بخش اروپایی استانبول، خیابان دیوان یولو(سلطان احمد)، فرعی عمران اوکتیم(عدلیه سرای)، کوچه ترزی حانه، پلاک۷

تلفن: ۰۲۱۲۵۱۶۶۴۱۶  و  ۰۲۱۲۵۱۷۸۲۲۵

  • مجتمع آموزشی نور معرفت

        آدرس:شیشلی، مجیدیه‌کوی، محله فولیا

  •  مجتمع اموزشی۲۲ بهمن در شهر آنکارا
    • آدرس: خیابان resitgaleb، کوچهsahilar ، پلاک۱۵
    • تلفن : ۰۳۱۲۴۴۷۸۳۵۰ و  ۰۳۱۲۴۴۶۱۳۸۴

مدارس غیر ایرانی در ترکیه

۱- مدارس دولتی ترک:

برنامه درسی در این مدارس مطابق با سیستم آموزش و پرورش کشور ترکیه می‌باشد و در سرتاسر کشور ترکیه یکسان اجرا می شود.  تحصیل برای افراد ترک و غیرترک ها در این مدارس به صورت رایگان می‌باشد. برای ثبت نام در چنین مدارسی باید کارت اقامت، برگه نفوس و اجاره نامه منزل ارائه گردد. و دانش آموز در مدارسی که در نزدیکی محل زندگی آنها می باشد ثبت نام می‌شود.

دانش آموزانی که کارت اقامت نداشته باشند به صورت مهمان ثبت نام می‌شوند تا در اولین فرصت بتوانند کارت اقامت خود را ارائه نمایند. معادل سازی مدارک دانش آموزان این مدارس در ایران به راحتی انجام می شود.

۲- مدارس خصوصی ترک یا همان کالج:

این نوع مدارس دارای شهریه بوده و از امکانات آموزشی فراتری نسبت به برنامه آموزش و پرورش کشور ترکیه برخوردار می‌باشند. برنامه های فوق درسی این مدارس شامل تدریس زبانهای خارجی، موسیقی، هنر و… می‌باشد.

شهریه این مدارس خصوصی یا کالج‌ها، سالیانه بین ۱۲ تا ۳۰ هزار لیر متغییر می‌باشد، که بنابر مقطع تحصیلی، مکان، نوع خدمات ارائه شده و موارد دیگر تعیین می‌شود. زبان رسمی تدریس در این مدارس ترکی، کتابها نیز به زبان ترکی می باشد. و زبانهای خارجی دیگر به صورت تقویتی ارائه می‌شوند.

۳- مدارس بین‌المللی:

مدارس بین المللی ترکیه اغلب شعبه های مدارس اروپایی و یا آمریکایی می باشند، و همانطور که انتظار میرود برنامه های اموزشی انها نیز مطابق با کشور های نام برده می باشد. این نوع از مدارس دارای امکانات آموزشی بسیار زیادی می باشند و زبان تدریس در این مدارس انگلیسی، فرانسوی و یا آلمانی می باشد. البته زبان ترکی نیز به عنوان زبان دوم در این مدارس تدریس می شود.

شهریه این مدارس سالیانه بین ۱۰ تا۵۰ هزاردلار می باشد. و افراد ایرانی برای تحصیل فرزندانشان در این مدارس هزینه های بالای انها را در نظر داشته باشند.

تحصیل در مدارس ترکیه

نتیجه گیری:

باتوجه به سطح آموزشی مورد نیاز فرزندتان و همینطور توانایی مالی خود یکی از انواع مدارس را برای تحصیل فرزند خود انتخاب نمایید. همه‌ی دانش آموزان غیر ترک، در صورتی که شهروندی ترکیه را اخذ نکنند، برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه باید آزمون زبان ترکی یعنی یوس را با موفقیت بگذرانند. بنابراین حتما جهت ارتقا زبان فرزندانتان اقدام نمایید و یا از مقطعی به بعد آنها را برای ادامه تحصیل و تقویت هرچه بهتر زبان ترکی، در مدارس ترک ثبت نام نمایند. پس از مدتی و با تلاش خود دانش آموز با وجود سختی‌های اول راه، در آینده شرایط بهتری خواهد داشت.

چنانچه تجربیاتی در این زمینه دارید با ما و کاربران وب سایت تکینکوگروپ به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *