Tekinco Group

محبوب ترین غذاهای ترکی ترکیه که باید حتما امتحان کنید

احتمالا قبل از اولین سفر خود به ترکیه اطلاعات زیادی در مورد غذاهای ترکی نداشته اید؛ اما با سپری کردن چند شبانه روز در این کشور و چشیدن طعم غذاهای آن، نظرتان کاملا تغییر خواهد کرد. شما قطعا متقاعد می شوید که ترکیه یکی از بهترین کشورهای جهان برای غذا محسوب می شود. تاریخ غذا در این کشور از دوران آشپزخانه های امپراتوری به اوج رسیده و اکنون می توان مزه هایی از آن دوران را در میان انواع و اقسام غذاهای ترکی چشید.

در شهرهای مختلف کشور ترکیه، غذاهای مشابه و گاه و بیگاه متفاوتی را خواهید یافت که هر یک در نوع خود شگفت انگیز هستند. غذاهای جالبی مانند testi kebap ،börek ،çig köfte و künefe چشم شما را به تنوع غذاهای ترکی باز خواهند کرد.

از نظر غذایی، شکم گردی فوق العاده ای را در این کشور تجربه خواهید کرد و اگر بخواهید با اولویت بندی، بهترین غذاهای ترکی را تجربه کنید، پیشنهادهای فوق العاده ای برای شما داریم. اگر برای اولین بار است که از ترکیه دیدن می کنید، این لیست از 27 غذای سنتی ترکی شروع خوبی برای شما خواهند بود.

غذای سنتی ترکیه چیست؟

غذاهای سنتی ترکیه به عنوان بخشی پررنگ از غذاهای امپراتوری عثمانی توصیف می شوند. تمدن عثمانی با ترکیب غذاهای آسیای میانه، شرق میانه، مدیترانه، اروپای شرقی و … یکی از متنوع ترین و تاثیرگذارترین غذاهای جهان را ایجاد کرد.

کباب ها و غذاهایی که با گوشت گوسفند تهیه می شوند، به شکل قابل توجه و برجسته ای در غذاهای ترکیه جایگاه دارند. البته در مناطق مختلف این کشور، می توانید غذاهای بومی مختلفی را امتحان کنید که هر یک در نوع خود عالی هستند. ساحل غربی به دلیل غذاهای فراوان بر پایه روغن زیتون، آناتولی مرکزی برای شیرینی های دلچسب و شهرهای کنار دریای سیاه به دلیل فراوانی ماهی تازه معروف هستند.

رستوران های معروف گوناگونی در شهرهای کوچک و بزرگ ترکیه وجود دارند؛ شما ممکن است بخواهید یک شام را در رستورانی لوکس را تجربه کرده یا ترجیح بدهید طعم عالی و شگفت انگیز غذاهای خیابانی را بچشید.

محبوب ترین غذاهای ترکی

کسانی که عاشق گوشت و مرغ هستند،طعم غذاهای فوق العاده ای با گوشت و مرغ را در کشور ترکیه خواهند چشید. در واقع در منوی رستوران های ترکی، گزینه های زیادی وجود دارد و احتمالا علاقه مند به امتحان کردن تک تک آن ها خواهید بود. اگر به دنبال اخذ شهروندی ترکیه هستید، باید بگوییم که به یکی از کشورهای جذاب در حوزه غذا وارد خواهید شد.

1. مانتی: مینی راویولی

مانتی پر از گوشت را تصور کنید! این همان چیزی است که مانتی دارد، چیزی شبیه به پیراشکی گوشت گاو/گوسفند آب پز یا سرخ شده با طیف وسیعی از ادویه جات و ترشی جات. این نسخه ترکی غذایی ایتالیایی است که مطمئناً طعم و مزه آن را بسیار لذت بخش خواهید یافت. گوشت چرخ کرده ادویه دار در دهان شما ذوب می شود و سس گوجه فرنگی سیر با راویولیس طعم بسیار خوبی خواهند داشت. مردم ترکیه نیز به این غذا علاقه زیادی دارند و معمولا در وعده های غذایی هفتگی جایگاه خوبی دارد.

مانتی: مینی راویولی

2. کوفته ترکی

غذای کوفته از غذاهای محبوب ترکی است. نسخه ترکی کوفته، köfte، توپ یا حلوایی است که از گوشت گوسفند کمی پخته شده تهیه می شود. این غذا، اغلب در بسته بندی با سالاد و مقداری نان پیتا به فروش می رسد. حتی می توانید  کوفته را با حذف گوشت، به عنوان یک غذای گیاهی ترکی تهیه کنید که با نخود و سبزیجات آماده می شود. جالب است بدانید که کوفته بخش مهمی از غذای هفتگی هر خانواده ترک است. بنابراین، آن را در هر رستوران و منزل و حتی بین غذاهای خیابانی خواهید یافت.

کوفته ترکی

3. Lahmacun: پیتزای سبک ترکیه

این غذای ترد و خوشمزه، Lahmacun مانند یک پیتزا است که با گوشت چرخ کرده، سالاد و آب لیمو روی نان سرو می شود و می توان آن را پیچید، از وسط تا کرد یا برای خوردن از هم جدا کرد. همتای ترکی پیتزا پر از طعم است. گوشت بره چرخ کرده و ادویه های مدیترانه ای، در کنار یکدیگر جشنواره ای از طعم های عالی را در کام شما به راه می اندازند. این غذای خیابانی معروف در ترکیه است که در سراسر کشور پیدا خواهید کرد.

4. Menemen: غذای لذیذ تخم مرغی ترکیه

Menemen: غذای لذیذ تخم مرغی ترکیه

Menemen که کمتر در منوی رستوران ها دیده می شود، می تواند یک صبحانه سریع شامل تخم مرغ هم زده باشد که در سبزیجات سرخ شده پخته می شوند. اگر می خواهید طعم غذاهای ترکی بر پایه تخم مرغ را بچشید، Menemen، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. این غذا در اصل از تخم مرغ های مخلوط شده که به آرامی با پیاز، فلفل، پاپریکا و پونه کوهی پخته شده اند، تهیه می گردد.

5. Şiş Kebap

Şiş Kebap: ترکی Seekh Kebab

آیا می دانید که کباب ایرانی نیز نخستین بار از ترکیه سرچشمه گرفته است؟ گوشت گوسفند را به لیست مرغ یا ماهی که روی سیخ های چوبی یا فلزی سرو می شود، اضافه کنید و حتی با تصور آن، از این کباب لذت ببرید. آب دهان شما به محض بوییدن این غذا راه خواهد افتاد و وقتی گوشت های سیخ شده را به شکل زغالی می بینید، حسابی احساس گرسنگی خواهید کرد. ترکیه کشوری است که در جهان با گوشت کبابی معرفی شد. بنابراین، اگر می خواهید از غذاهای سنتی ترکیه لذت ببرید، این غذای خوشمزه را بچشید.

6. Döner: کباب دونر ترکی

Döner: کباب دونر ترکی

اگر به ساندویچ علاقه دارید، مطمئناً عاشق دونر خواهید شد. این ساندویچ کباب را که با مرغ، گوشت گوسفند یا گوشت گاو پخته شده و با سبزیجات، ادویه جات و ماست سیر سرو می شود، امتحان کنید. این غذا دارای طعم خوب و تازه ای است که درون نان پیتا بسته بندی و پیچیده می شود. برای بهتر کردن طعم، آن را با هوموس امتحان کنید. گوشت بر روی یک چرخ گوشت عمودی پخته می شود و پر از ادویه و عطرهای خوشایند است. خرده های برش خورده گوشت با پیاز و سبزیجات مخلوط شده و محتویات این ساندویچ را تشکیل می دهند. فست فودهای ترکیه به طور کلی سالم و آبدار هستند و می توانید با اطمینان خاطر آن ها را در لیست غذاهای محبوب خود جای دهید.

7. اسکندر کباب ترکی

اسکندر کباب ترکی

حذف کباب اسکندر از لیست بهترین غذاهای ترکی بی انصافی است. کباب اسکندر به شکل کباب های بلند گوسفندی است که در سس گوجه فرنگی پخته شده و روی برنج و نان پیتا با ماست سرو می شود. نام آن از استاد اسکندر (اسکندر افندی) از امپراتوری عثمانی که در بوسرا زندگی می کرد، گرفته شده است. این غذا از گوشت دونر جدا شده و روی آن سس گوجه فرنگی طعم دار و کره ذوب شده ریخته می شود. این غذای محبوب ترکی، بهتر است همراه نان پیتا میل شود.

8. شوربا: سوپ ترکیه

شوربا یک سوپ ساده ترکی است که با عدس یا گوجه فرنگی تهیه می شود. ترک ها دیوانه سوپ هستند. بنابراین، هنگام تعطیلات خود در ترکیه، باید حتما این غذا را حداقل برای یک بار امتحان کنید. به علاوه پخت و آماده سازی این غذا بسیار راحت است و می توانید پس از یادگیری دستورالعمل پخت آن، به راحتی آن را در آشپزخانه منزل خود تهیه کنید.

9. کوزو تندیر بره

کوزو تندیر بره

این غذا را بیشتر افرادی دوست دارند که پیشتر طعم غذاهای ترکی را تجربه کرده باشند. رایحه این غذا و بره خوب پخته شده بهترین تجربه غذا را در اینجا برایتان به وجود می آورد. این غذا از زمان های قدیم مشهور بوده و هنوز هم مورد محبوبیت زیادی قرار دارد. به غیر از ترکیه، این غذا را می توانید در هند، پاکستان، قفقاز، یونان و افغانستان پیدا کنید؛ البته پیش بینی می کنیم که طعم ترکی آن بیشتر به کام ایرانیان خوش بیاید.

10. پیده: ترکی پتی

پیده: ترکی پتی

یکی از معروف ترین غذاهای ترکیه، این غذای خاص است که آن را می توانید به راحتی در هر نقطه از ترکیه پیدا کنید. این غذا آنقدر خوب آماده شده و ظاهری جذاب دارد که برای میل کردن و چشیدن آن لحظه ای درنگ نخواهید کرد. پیده دارای خمیر خوب ورز داده شده ای بوده و طعم آن بسیار دلپذیر است و حتماً باید این غذای ترکی را امتحان کرد. طعم این غذا به سادگی در دهان شما پخش می شود و شما را وادار می کند تا بیشتر از آن میل کنید. پیده بهترین غذای ترکی در استانبول است که می توانید در رستوران های مختلف سفارش دهید.

11. مزه ماهی

مزه ماهی

این غذا یکی از بهترین پیش غذاها در غذاهای ترکی محسوب می شود. اگر در حال بازدید از رستورانی هستید که ماهی سرو می کند، این اولین گزینه عالی برای شروع است. میزهای غذای ترکی در سراسر جهان مشهور هستند و به دلیل طعم و مزه آنها مورد تحسین قرار می گیرند. این غذا احساس سیری و سنگینی به شما نخواهد داد، بنابراین می توانید بدون فکر کردن بیش از یک وعده از این غذا را سفارش دهید. خیالتان راحت باشد، حتما ظرفیت میل کردن غذای اصلی را نیز خواهید داشت.

ترکیه همچنین گزینه های زیادی برای گیاهخواران دارد، به همین دلیل است که گیاهخواران نیز از شکم گردی در ترکیه مایوس نخواهند شد. شاید وقت آن رسیده که غذاهای گیاهی هندی را کنار گذاشته و این غذاهای ترکی را برای تغییر امتحان کنید.

12. Çiğ Köfte: توپک های تند

Çiğ köfte توپک های تندی هستند که از بلغور، پیاز، فلفل و رب گوجه فرنگی، ادویه جات و گیاهان تهیه می شوند، همه آنها با هم ورز داده شده و پخته می شوند.

13. پلو: پولائو ترکی

پلو (پلو): پولائو ترکی

این غذا ساده و در عین حال بسیار خوشمزه است. برنج معمولی که در آب با کره/روغن گیاهی و رشته فرنگی پخته می شود، پیلاو نام دارد. همچنین با بادمجان، نخود، برش های گوشت یا جگر با آویشن، فلفل، زیره دارچین و بادام همراه شده و طعم جذاب تری به خود می گیرد.

14. Yaprak Sarma: یک میان وعده سالم

شکل ظاهری این غذا، برگ های انگور پیچیده شده است که با رنگ سبز خوشرنگی به چشم می آیند. اگر یکی از این برگ های پیچیده را باز کنید، داخل آن برنج و پیاز طعم دار با نعناع، فلفل و دارچین پر شده، تا یک غذای فوق العاده سالم به نام یاپراک سارما تهیه شود. این یک غذای سنتی در ترکیه است که طعمی عالی و فراموش نشدنی دارد. یاپراک سارما از دوران امپراتوری عثمانی در ترکیه رواج داشته و از خاورمیانه تا جنوب شرقی اروپا مشهور است. لازم به ذکر است که تهیه این غذا کمی زمان بر است، اما طعم عالی آن ارزشش را دارد.

15. دولما: غذای خوشمزه گیاهی

برای تهیه این غذا، سبزیجات تازه یا بادمجان خشک، فلفل، گوجه فرنگی یا کدو سبز با مخلوطی از برنج و پیاز آماده شده و در برگ های مو پیچیده می شوند. پس از پیچیده شدن دلمه ها، به صورت بخار پز، طبخ می شوند. این غذای محبوب مدیترانه ای است و همین طور در مناطقی فراتر از ترکیه یافت می شود. جالب است بدانید که به گواهی تاریخ، این غذا در قرن 17 در کاخ توپکاپی عثمانی شهرت زیادی داشته است.

دولما از محبوب ترین غذاهای ترکی

16. امام بایلدی: یک غذای تند خوشمزه

این غذا در واقع نوعی بادمجان شکم پر است که محتویات آن گوجه فرنگی، پیاز و سیر می باشند. همین طور برنج، بلغور و سایر سبزیجات در این مخلوط جای دارند. این غذای لذیذ ترکی در فر پخته شده و با پلو سرو می شود. یک حکایت جالب مربوط به نام آن وجود دارد که یک امام وقتی هزینه مواد اولیه تهیه این غذا را شنید، بیهوش شد.

امام بایلدی: یک غذای تند خوشمزه

آیا شما عاشق غذاهای خیابانی هستید؟ خبر خوب این است که ترکیه از بهترین کشورهای جهان برای چشیدن طعم غذاهای خیابانی محسوب می شود.

17. بورک اسفناج

این شیرینی ترکی پوسته پوسته و خوشمزه است و با گوشت چرخ کرده یا اسفناج و پنیر پر شده است. می توان آن را رول کرد، به صورت پفک سرو کرد یا مانند لازانیا لایه لایه تهیه نمود. این شیرینی پخته شده را می توان به صورت کلی و پخش شده در یک تابه یا به شکل شیرینی های کوچک جداگانه تهیه کرد. به علاوه اگر کنجد نیز روی آن بپاشید، طعم دلپذیری به غذا می بخشد. قدمت این غذا به دوران کلاسیک برمی گردد و دارای مهمترین عناصر غذاهای ترکی است.

18. دوروم سبزیجات

نسخه ترکی بوریتو، dürüm مرغ، گوسفند یا گوشت گاو پخته شده است که داخل بسته بندی خاصی در نان سرو می شود. این یکی از خوشمزه ترین غذاهای ترکی است که با استفاده از لواش، نان نازک ترکی تهیه می شود. نان مورد استفاده در این بسته بندی بسیار نازک تر از نانی است که برای Döner و سایر غذاهای مشابه استفاده می شود.

19. Kumpir: میان وعده عالی

یکی دیگر از غذاهای خیابانی که در استراحتگاه ها و شهرهای ساحلی محبوب است، Kumpir می باشد. این غذا ترکیبی از سیب زمینی با پوست بیرونی ترد و بافت داخلی نرم، با انواع مواد مختلف از جمله پنیر، سوسیس، ترشی و سالاد روسی است. کومپیر یک غذای خیابانی ترکی خوشمزه است که نباید آن را از دست بدهید.

Kumpir

20. بالیک اکمک: ساندویچ ماهی

یکی از بهترین چیزها در مورد ترکیه این است که هنگام گردش در خیابان ها انواع مختلفی از طعم های جذاب را می توانید در قالب غذاهای خیابانی بچشید. یکی از این غذاهای دلپذیر خیابانی ترکیه ای Balik Ekmek است. این یک ماهی کبابی در قالب ساندویچی خوش طعم است. بهترین چیز در مورد این غذای خیابانی طعم ماهی تازه دریا است. تقریبا می توانید این طعم دریایی را روی لب های خود بچشید. این غذا در سراسر کشور با چنان ذوق و سلیقه ای خورده می شود که می توانید بگویید غذای ملی ترکیه است و به همین دلیل در بسیاری از جشنواره های معروف ترکیه نیز سرو می شود. همچنین، ارزان است!

سخن پایانی

در بالا به تعدادی از محبوب ترین غذاهای ترکی اشاره کردیم، شما چه موارد دیگری را در این فهرست جای می دهید؟ تجربیات خود از چشیدن طعم غذاهای ترکی را با ما و دیگر کاربران وب سایت تکینکو گروپ در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *