Tekinco Group

حداقل دستمزد کارگر ساده در ترکیه چقدر است؟

حداقل دستمزد کارگر ساده در ترکیه

حداقل دستمزد کارگر ساده در ترکیه چقدر است و افرادی که برای کار در ترکیه به دنبال مشاغل ساده هستند، تا چه اندازه حقوق در این کشور برای خود متصور خواهند بود؟ ترکیه به دلیل اقتصاد پیشرفته در چند سال اخیر، در شمار کشورهایی قرار دارد که احتیاج به کارگر ساده در بخش های مختلفی از جمله صنایع، تولیدات، توریسم و … دارد. از این روی در چندین سال گذشته، شاهد آن بوده ایم که نیروهای کار در سطح کارگری ساده از کشورهای همسایه و حتی کشورهای دورتر جهان، برای کار در ترکیه به این کشور مهاجرت موقت یا دائم داشته اند.

در میان ایرانیان نیز چنین چیزی بسیار دیده شده و در حال حاضر آمار قابل توجهی از ایرانیان مقیم ترکیه را می بینیم که در مشاغل ساده کارگری مشغول به فعالیت هستند و البته عده ای از آن ها نیز با ارتقا وضعیت شغلی، سال های بعدی را با شرایط بهتری به لحاظ شغل و سطح درآمد پیش روی خود خواهند داشت.

حداقل دستمزد در هر کشور با توجه به اقتصاد آن کشور و نسبت به جمعیت آن متفاوت است. ترکیه هم به دلیل پیشرفت در اقتصاد و همچنین نیاز به نیروی کار بیشتر در این کشور، در سال های اخیر توجه بیشتری به این موضوع کرده است و به طبع، نیروهای کار بیشتری نیز در این کشور جذب بازار کار شده اند.

حداقل دستمزد کارگر ساده در ترکیه

در این مطلب به حداقل دستمزد هر فرد را با توجه به قانون موجود در ترکیه پرداخته و دنبال می کنیم که یک کارگر ساده بابت کار در ترکیه می تواند تا چه اندازه دریافت حقوق داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که این ارقام مربوط به آمار سال 2020 میلادی بوده و انتظار می رود که امسال و سال های آینده، با تفاوت هایی روبرو باشیم.

حداقل دستمزد ناخالص برای یک کارگر ساده در ترکیه بر طبق قانون کار و برای ۳۰ روز در نظر گرفته شده است. البته تعیین حداقل دستمزد روزانه ضروری است و بر اساس دستمزد روزانه هزینه های ساعت و ماهانه هم مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

در نظر داشته باشید که طبق قانون کار در این کشور، ساعت کار هفتگی به صورت استاندارد در ترکیه ۴۵ ساعت است. با فرض اینکه یک روز در هفته به عنوان مرخصی در نظر گرفته می شود، بنابراین ۴۵ ساعت کاری به طور مساوی در طول ۶ روز هفته باید تقسیم شود. به این ترتیب برای هر روز چیزی نزدیک به ۷ ساعت و ۵۰ دقیقه باید در نظر گرفته شود.

با این حساب، در صورتی که کارگرد ساده یا کارمند، بیشتر از این ساعت تعیین شده، کارکرد داشته باشد، این زمان اضافی باید به عنوان اضافه کاری در نظر گرفته شده و در حقوق و پرداختی وی محاسبه شود.

حداقل دستمزد کارگر ساده در ترکیه

نکته: ساعت های استراحت و غذا در بین این ساعت کاری در نظر گرفته نمی شود.

برای هر کارگر بر طبق قانون باید یک روز در هفته به عنوان مرخصی همراه با حقوق داده شود. حقوق کارگر باید با در نظر گرفتن مالیات بر درآمد هر شخص در نظر گرفته شود.

حداقل دستمزد یک کارگر ساده در ترکیه

با در نظر گرفتن کلیه مواردی که در خصوص قانون کار در کشور ترکیه توضیح دادیم، حداقل دستمزد در سال ۲۰۲۰ برای یک کارگر ساده در ترکیه به شکل ناخالص 2.943.00 برآورد شده است.

حداقل دستمزد برای اتباع خارجی در ترکیه

برای اتباع خارجی که در ترکیه زندگی می کنند، مطابق با قانون، همانند حداقل دستمزد شهروندان ترکیه در نظر گرفته شده است و از این جهت تفاوتی میان اتباع ترکیه و اتباع خارجی نیست. به این ترتیب حداقل دستمزد در سال ۲۰۲۰ میلادی، برای اتباع خارجی که در ترکیه در رشته های مربوط به خدمات خانگی مشغول به کار باشند، 2.943.00 لیر تعیین شده است.

اما در کنار آن، به اندازه دو برابر چیزی که برای حداقل دستمزد جهت افرادی که در شرکت های آکروباتی و مشاغلی از این دست به کار هستند، تعیین شده است. به علاوه لازم به ذکر است برای افرادی که در شرکت ها و سازمان های توریستی و مشاغل وابسته به آن، کار می کنند؛ نیز به اندازه دو برابر حداقل دستمزد یک کارگر ساده در نظر گرفته شده است که این رقم معادل 5.886.00 لیر خواهد بود.

حداقل دستمزد برای افرادی که در مشاغل مربوط به فروشندگی یا بازاریابی مشغول به کار هستند نیز بیش از حداقل حقوق کارگرد ساده بوده و با ضرب در ضریب 1.5 برابر، معادل 4.640.5 لیر در سال 2020 میلادی، اعلام شده است.

اما در صورتی که شما موفق به اشتغال در مشاغلی چون معلمی یا استادی شوید، حداقل حقوق معادل سه برابر حقوق یک کارگر ساده و به اندازه 8.829.20 لیر خواهد بود.

حداقل دستمزد کارگر ساده در ترکیه

ردیف حقوق برای اتباع خارجی در موقعیت های شغلی مهندسی نیز چهار برابر و معادل 11.772.00 لیر تعریف شده است.

همین طور برای اتباع خارجی که در ترکیه به عنوان خلبان یا مدیر ارشد مشغول به کار هستند ۶.۵ برابر حداقل دستمزد، معادل 19.129.50 لیر تعیین شده است.

حداقل دستمزد برای افراد مجرد و متاهل در ترکیه

حقوق یک کارگر در سال ۲۰۲۰ برای افرادی که مجرد بوده و البته بدون فرزند باشند نیز به شرح زیر است:

  • حداقل دستمزد بر طبق قانون کار ۲۹۴۳۰۰ (روز ۳۰)
  • دستمزد ناخالص برای یک روز کاری 98.10لیره
  • دستمزد ماهانه به صورت ناخالص 2.943.00 لیره
  • بیمه کارگر ( ۱۴ درصد) 412.02 لیره
  • حق بیمه بیکاری (۱ درصد) 29.43 لیره
  • مالیات بر در آمد هر شخص 2.501.55 لیره
  • حداقل حقوق کارگر مجرد: 2.324.70
  • حداقل حقوق متاهل و اگر همسرش هم شاغل باشد: 2.324.70
  • حداقل حقوق متاهل و همسرش شاغل باشد و دارای یک فرزند باشد: 2.357.81
  • حداقل حقوق متاهل و همسرش شاغل باشد و دارای دو فرزند: 2.390.92
  • حداقل حقوق متاهل و همسرش شاغل باشد و دارای سه فرزند باشد: 2.435.07
  • حداقل حقوق متاهل و همسرش شاغل باشد و دارای ۴ فرزند باشد: 2.457.14
  • حداقل حقوق متاهل و همسرش شاغل نباشد: 2.368.85
  • حداقل حقوق متاهل و همسرش شاغل نباشد و دارای یک فرزند باشد: 2401.96
  • حداقل حقوق متاهل و همسرش شاغل نباشد و دارای دو فرزند باشد: 2.435.07
  • حداقل حقوق متاهل و همسرش شاغل باشد و دارای سه فرزند باشد: 2.479.21
  • حداقل حقوق متاهل و همسرش شاغل باشد و دارای چهار فرزند باشدک 2.479.21

حداقل حقوق برای اشتغال پاره وقت

حقوق تعریف شده برای افرادی که به صورت پاره وقت کار می کنند، به شکل توافقی با کارفرما بوده و البته این موارد با لحاظ حق مرخصی و حق بیمه خواهد بود. به این معنا که اگر چه حقوق اشتغال پاره وقتی کاملا توافقی است، اما همچنان حق مرخصی، بیمه و اضافه کاری برای افراد محفوظ می ماند.

سخن پایانی

شما چه نظری درباره حقوق کارگر ساده در ترکیه دارید؟ آیا این سطح از حقوق کفاف مخارج زندگی در این کشور را می دهد؟ نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران وب سایت در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *