Tekinco Group

اجازه کار در ترکیه برای مهندسین چطور انجام می شود؟

اجازه کار در ترکیه برای مهندسین

همان طور که پیش از این نیز ذکر کرده بودیم، برای کار و اشتغال در کشور ترکیه نیز به دریافت اجازه کار در ترکیه خواهد بود. به همین ترتیب برای مهندس های رشته های مختلف نیز نیاز به دریافت اجازه کار در ترکیه برای مهندسین می باشد. قانون شماره 6735 و ماده ی 21 قانون بین المللی کار، نص صریحی در این خصوص دارد:

این قانون می گوید: “مهندسین خارجی و معماران، افرادی هستند که در رشته های مهندسی و معماری فارغ التحصیل شده باشند.”

حال ممکن است که دوران تحصیلات این مهندس های رشته های مختلف در داخل ترکیه یا خارج از آن بوده است. تنها موضوع مهم این است که این افراد اگر شهروند ترکیه و تبعه آن نباشند، باید برای اشتغال در این کشور، حتما مجوز کار دریافت کنند.

اجازه کار در ترکیه برای مهندسین

حال در صورتی که این مهندس ها دارای مدارک لازم از آموزش عالی باشند، می توانند در موقعیت های شغلی مناسب با رشته تحصیلی و تخصص خود و با دریافت اجازه کار در ترکیه برای مهندسین، نسبت به اشتغال و ادامه فعالیت در این حوزه ها، اقدام کنند.

اجازه کار در ترکیه برای مهندسین

ماده 21 در این خصوص می گوید:

“بر اساس این ماده معماران و مهندسین خارجی که دارای تحصیلات دانشگاهی باشند و این دانشگاه ها مورد تایید کشور ترکیه باشند در صورتی که فرد توانسته باشد عنوان مهندسی را دریافت نماید می تواند به صورت پروژه ای و یا تمام وقت با اخذ مجوز کار در کشور ترکیه مشغول به کار باشد. خارجیانی که آموزش خود را در دانشگاه های معتبر مهندسی و معماری داخلی و یا خارجی و از طرف سازمان آموزشی برتر تایید شده باشند و عنوان مهندسی یا معماری گرفته باشند طبق قانون کار به عنوان پروژه ای و یا موقت می توانند به شغل مهندسی یا معماری خود بپردازند.”

معادل سازی مدرک تحصیلی در کشور ترکیه

برای آن که مهندس های خارجی بتوانند در کشور ترکیه به فعالیت در زمینه تحصیلی و تخصصی خود بپردازند، باید پیش از آن مدرک تحصیلی خود را در انجمن آموزش عالی ترکیه YOK معادل سازی کرده باشند. پس از آن می توانند نسبت به گرفتن اجازه کار در ترکیه برای مهندسین اقدام کنند. به علاوه لازم است که مهندس مربوطبه در اتاق مهندسی مربوط به زمینه تحصیلی و تخصصی خود نیز ثبت نام کرده باشد.

شرایط دریافت اجازه کار در ترکیه برای مهندسین

پیش از هر چیزی باید بگوییم که وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه متولی صدور مجوز کار برای اتباع خارجی در ترکیه محسوب می شود و این اقدام باید از مجرای وزارت کار و امور اجتماعی کشور ترکیه انجام شود. البته قبل از هر نوع اقدامی برای کار همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد حتما باید مدرک معادل سازی رشته خود را از YÖK دریافت کنند.

فرد یاید از یک شرکت یا موسسه در ترکیه نامه دعوت به کار داشته باشد و در پی آن نیز مدارکی دال بر سابقه کار مثبت و بدون مشکل در این حوزه و عدم اخراج یا سوء سابقه ارائه دهد. دقت داشته باشید که کلیه این مدارک  باید دارای مهر آپوستیل شهر مورد تقاضای فرد باشد.

اگر چه ثبت نام اینترنتی دریافت مجوز کار برای مهندسین خارجی در ترکیه ضروری محسوب می شود، اما لازم است که فرد مدارک ارایه شده را هم به صورت کتبی در نزد خود داشته باشد.

تمام این مدارک باید توسط نمایندگی های کشور ترکیه در کشور متقاضی گرفته شود و از طریق سفارت ترکیه و یا نمایندگی ها به کشور ترکیه ارسال شود. این مدارک باید کامل و بدون هیچ نقصی به ترکیه ارسال شود و در صورتی که فرم ها به صورت کامل تکمیل شود نتیاج بررسی می بایستی ظرف 30 روز کاری به شخص اعلام شود.

در صورتی که مدارک ناقص بوده باشد و یا فرم ها با صحت کامل و به درستی پر نشده باشند، نامه ای جهت رفع نواقص صادر خواهد شد و شخص متقاضی باید در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع این نواقص اقدام لازم را به عمل بیاورد. به علاوه اصل مدرک مهندسی فرد نیز بایستی به وزارت خانه ارائه گردد.

اجازه کار در ترکیه برای مهندسین

شرایط کار مهندسین خارجی در ترکیه

شرایط کار مهندسین غیرتبعه ترکیه در این کشور را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. فردی که تقاضای دریافت اجازه کار دارد، باید حداقل طی 6 ماه گذشته در رشته تحصیلی و در کشور محل زندگی خود سابقه کاری داشته باشد. لازم است که مدارک قابل استنادی در این زمینه از سوی شخص ارائه شود.
  2. فرد متقاضی اجازه کار نباید طی یک سال گذشته از سازمان های مهندسی یا شرکت محل کار خود به دلیل تخصصی اخراج شده باشد. این مورد قابل بررسی خواهد بود.
  3. شخص متقاضی می بایستی از یک شرکت و یا موسسه مرتبط با رشته تحصیلی خود به صورت رسمی دعوت به کار شده باشد.
  4. لازم است که مبلغ حقوق و مزایا در قرارداد کاری کاملا واضح و تعیین شده باشد.
  5. در صورتی که حداقل 5 مهندس تبعه ترکیه در شرکت مطبوع استخدام نشده و مشغول به کار نباشند، امکان استخدام مهندس خارجی وجود نخواهد داشت. بدیهی است که حق اولیه در این خصوص به شهروندان ترکیه می رسد.
  6. برای مهندسین نیز مطابق قانون کار کشور ترکیه، بیمه از سوی شرکت کارفرما رد خواهد شد.
  7. اگر در مورد حقوق سوال داشته باشید، باید گفت که حقوق مهندسین خارجی که در ترکیه شروع به کار می کنند، حداقل 4 برابر یک پایه حقوق اعلامی وزارت کار ترکیه خواهد بود.

سخن پایانی

در بالا توضیحاتی را در خصوص دریافت اجازه کار برای مهندسین در کشور ترکیه ارائه کردیم. شما چه تجربه ای در این خصوص دارید؟ به علاوه توصیه می کنیم که این مطلب را با دوستان و آشنایان خود نیز به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *