Tekinco Group

ویزای کار در ترکیه

یکی از روش های اخذ اقامت ترکیه (اقامت کوتاه مدت یا بلند مدت)، اشتغال در این کشور به صورت رسمی و ادامه دار بودن آن است. در واقع شما این فرصت را خواهید داشت که با دریافت ویزای کار در ترکیه، مسیر اقامت کوتاه مدت خود در این سرزمین را باز کرده و پس از آن برای گرفتن حق شهروندی ترکیه و اقامت دائم، اقدامات لازم را انجام دهید. البته در نظر داشته باشید که محدودیت های اشتغال در ترکیه نیز در جای خود حائز اهمیت بوده و باید با شناخت و درک این محدودیت ها، در این مسیر وارد شوید، برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله مشاغل ممنوعه برای اتباع خارجی در ترکیه را بررسی نمایید.

شرایط کار در ترکیه در مشاغل مختلف، نوساناتی داشته و شما احتمالا می توانید در مشاغل مرتبط با گردشگری در این کشور، اقبال بیشتری داشته باشید. از این جهت لازم است که پیش از اقدام در دوره های زمانی مختلف، مشاغل پررونق در ترکیه را شناسایی کرده و به همان تناسب برای اشتغال در این کشور اقدام کنید.

 

در صورتی که تصمیم به گرفتن ویزای کار در ترکیه گرفته اید، بهترین توصیه برای شما این است که پیش از وارد شدن به کشور ترکیه، از قبل شغل مورد نظر خود را یافته و هماهنگی های لازم را با کارفرما انجام داده باشید. در واقع اگر تصمیم به گرفتن ویزای کار ترکیه دارید، بدترین تصمیم برای شما این خواهد بود که با ویزای توریستی به این کشور وارد شده، سپس برای اشتغال، اقدام کنید! به این شکل مشکلات زیادی را تجربه کرده و احتمال موفقیت شما نیز بسیار کم خواهد بود.

برای این منظور لازم است که در تناسب با مهارت ها و رشته تحصیلی خود، مشاغل هدف را در ترکیه جستجو کرده و از طرق مختلف به ویژه درخواست کار آنلاین، نسبت به ارسال رزومه و دنبال کردن مراحل استخدام خود اقدامات لازم را انجام دهید. این بهترین و ایمن ترین شرایط دریافت ویزای کار ترکیه بوده و می توانید از طریق آن، کمترین ریسک را متحمل شوید.

نکته: دقت داشته باشید که برای استخدام در یک شرکت، رستوران، مرکز آموزشی و … در کشور ترکیه باید به زبان ترکی استانبولی، تسلط کافی داشته باشید. همین طور در صورتی که قرار است در یک شرکت بین المللی مشغول به کار شوید، حتما باید زبان انگلیسی را نیز در کنار زبان ترکی، به خوبی مسلط باشید. از آن جایی که یادگیری زبان و تسلط کافی بر آن، امری زمان بر است؛ حتما از مدتی پیش، برای این موضوع اقدام کنید.

انواع ویزای کار در ترکیه

اگر می خواهید از ویزای کار ترکیه به عنوان یک ابزار برای مهاجرت کوتاه مدت یا مهاجرت و اقامت دائم در این کشور استفاده کنید؛ لازم است که در خصوص انواع ویزای کار ترکیه بیشتر بدانید.

ویزای کار موقت

این ویزای کار برای مدت یک سال اعتبار داشته و برای دریافت آن، لازم است که یک کارفرمای ترک، با فرد متقاضی قرارداد کاری منعقد کرده باشد.

ویزای کار مستقل

ویزای کار مستقل برای افرادی صادر می شود که حداقل 5 سال سابقه کار در کشور ترکیه را داشته باشند.

ویزای کار دائمی

در صورتی که فرد دارای حداقل 8 سال سابقه کاری (با بیمه) در کشور ترکیه داشته باشد، به ویزای کار دائمی دست می یابد. در حقیقت این افراد دارای اقامت دائم خواهند بود.

ویزای کار با کارت فیروزه ای

افراد خلاق که قادر به آغاز استارت آپ های موفق بوده یا به هر شکلی ایده های کسب و کار نوآورانه ای داشته و بتوانند بیزینس پلان های موفقی ارائه دهند، امکان دریافت ویزای کار با کارت فیروزه ای را خواهند داشت. کارت فیروزه ای به مدت 3 سال اعتبار داشته و پس از سپری شدن 3 سال، امکان دریافت اقامت دائم و شهروندی خواهد بود.

ویزای کار ویژه

ویزای کار ویژه برای افرادی که دارای تحصیلات رده بالا بوده یا سرمایه مالی قابل توجهی به ترکیه وارد کرده و به سبب آن کسب و کار جدید راه اندازی کنند، مناسب خواهد بود. همین طور لازم به ذکر است که این ویزا به افرادی که دارای جد پدری یا مادری ترک بوده یا ساکن قبرس شمالی باشند، تعلق خواهد گرفت.

ویزای کار موقت ویژه

این نوع ویزا به طور موقت صادر شده و به صورت ویژه به ورزشکاران یا هنرمندان حوزه های هنری مختلف ارائه می شود. جالب است بدانید که شما می توانید به وسیله ویزای کار، تحت شرایطی برای اخذ شهروندی و اقامت ترکیه اقدام کنید؛ اما این امکان به صورت معکوس یعنی با داشتن اقامت ترکیه امکان پذیر نیست و به هر ترتیب باید اجازه کار را به صورت جداگانه دریافت کنید.

مراحل دریافت اجازه کار در ترکیه

اگر تصمیم به اشتغال در کشور ترکیه گرفته اید؛ باید نسبت به مراحل دریافت اجازه کار در ترکیه آگاهی کافی داشته باشید.

این مراحل به شرح زیر هستند:

  1. ابتدا لازم است که شما یا کارفرما، مدارک مربوط به درخواست اجازه کار در ترکیه را به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه ارسال کنید. (لازم به ذکر است که امکان ارسال آنلاین این مدارک وجود داشته و فرم های مربوط به کارمند و کارفرما، متفاوت خواهد بود.)
  2. پس از آن که مدارک را به صورت آنلاین جهت بررسی اولیه درخواست ارسال کردید، باید خود مدارک فیزیکی را نیز در مدت بازه زمانی 6 روزه، به وزارت کار و امور اجتماعی کشور ترکیه تحویل دهید.
  3. این مدارک و درخواست که از سوی شما یا کارفرما مطرح شده باشد، با در نظر گرفتن تمام جوانب و تحت قانون 4817 مجوز کار خارجی ها در کشور ترکیه، بررسی شده و در خصوص پذیرش یا رد آن، تصمیم گیری خواهد شد.
  4. پس از بررسی درخواست، پاسخ مبنی بر پذیرش یا رد، به صورت آنلاین و مکتوب دستی به متقاضی اعم از این که متقاضی ویزای کار در ترکیه یا کارفرمای ترکی باشد، اعلام می گردد.
  5. در صورتی که مجوز کار صادر شده باشد، متقاضی باید در مدت 30 روز از دریافت مجوز، برای دریافت ویزای کار و اقامت کاری، اقدامات لازم را انجام داده و درخواست خود را تسلیم کند.

در صورتی که شما به عنوان متقاضی اجازه کار در کشور ترکیه، به صورت مستقیم نسبت به ارسال مدارک به وزارت کار و امور اجتماعی اقدام می کنید، مدارک زیر نیاز  خواهند بود:

یک نسخه ترجمه شده از آخرین مدرک تحصیلی به همراه معدل

ارائه گواهینامه مهارت در خصوص متقاضیانی که در مشاغل آموزشی و پرورشی قصد اشتغال دارند.

ارائه نسخه قرارداد کاری برای متقاضیان مشاغل مربوط به شرکت های گردشگری و حوزه توریسم (در این مورد یک توصیه نامه به زبان ترکی نیز نیاز خواهد بود.)

اما در صورتی که کارفرما برای دریافت اجازه کار شما اقدام کند، وی باید این مدارک را اسکن کرده و به صورت آنلاین به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه ارسال کند:

  • فرم درخواست اجازه کار
  • صورت حساب و صورت سود و زیان سال گذشته شرکت یا کسب و کار وی که دارای مهر مالیاتی باشد.

مشاغل مورد نیاز در ترکیه

  • تعمیرات ساختمانی
  • تعمیرات سایر تجهیزات
  • گردشگری
  • کشاورزی
  • خدمات مشاوره مالی
  • محیط زیست
  • نساجی
  • خودروسازی
  • فناوری اطلاعات
  • ساخت و ساز
  • پتروشیمی
  • مشاوره
  • صنایع غذایی
  • آموزشی

مدارک اخذ اجازه کار در ترکیه

مدارک لازم برای گرفتن ویزای کار ترکیه به شرح زیر هستند:

هزینه ویزای کار در ترکیه

هزینه های مربوط به اخذ ویزای کار ترکیه را می توان در گروه های زیر جای داد:

هزینه ویزای کار موقت یک ساله: معادل 615.20 لیر ترکیه

هزینه ویزای کار دائم: معادل 615.70 لیر ترکیه

هزینه ویزای کار مستقل: معادل 6152.70 لیر ترکیه

لازم به ذکر است که هزینه کارت اقامت مربوط به ویزاهای کاری در هر سه مورد فوق، معادل 72 لیر خواهد بود.

چطور می توان با اخذ ویزای کاری ترکیه، خانواده را همراه کرد؟

در صورتی که شما می خواهید به همراه خانواده ی خود با گرفتن ویزای کاری ترکیه، به این کشور سفر کنید، لازم است که حتما هزینه کارت اقامت 72 لیری را پرداخت کرده و تمکن مالی خود پس از اقامت در این کشور را با کاری که خواهید داشت، ثابت کنید. همین طور گرفتن شماره مالیاتی برای تمام اعضای خانواده و گرفتن بیمه درمانی برای خود و دیگر اعضای خانواده، ضروری خواهد بود. البته لازم است که یک سال از دوران اشتغال و زندگی فرد در کشور ترکیه سپری شده و سپس برای اخذ ویزای همراه اقدام کند.

ميزان حقوق در ترکیه

حداقل میزان حقوق مصوب در ترکیه برای حداکثر 45 ساعت کار در هفته، در سال 2022 میلادی، روزانه141.66 لیر (معادل4,250 لیر ماهیانه) خواهد بود. لازم به ذکر است که نرخ فوق در خصوص افراد مجرد بوده و در صورتی که فرد شاغل دارای همسر و فرزند باشد، عدد درآمد وی متفاوت خواهد بود.

  • حقوق فرد متاهل دارای همسر بیکار: معادل 4,333 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل دارای همسر بیکار و یک فرزند: معادل 4,395 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل دارای همسر بیکار و دو فرزند: معادل 4,455 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل دارای همسر بیکار و سه فرزند یا بیشتر: معادل 4,536 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل دارای همسر شاغل و یک فرزند: معادل 4,313 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل دارای همسر شاغل و دو فرزند: معادل4,374 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل و دارای همسر شاغل و سه فرزند: معادل 4,455 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل دارای همسر شاغل و چهار فرزند: معادل 4,496 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل دارای همسر شاغل و پنج فرزند و بیشتر: معادل 4,536 لیر ترکیه

برای کسب اطلاعات با جزئیات بیشتر، مقاله حداقل دستمزد کارگر ساده در ترکیه را بررسی نمایید.

کاریابی در ترکیه

شما می توانید به روش های مختلف نسبت به کاریابی در کشور ترکیه اقدام کنید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مراجعه به وب سایت های کاریابی آنلاین: سایت های کاریابی آنلاین از بهترین مسیرهای استخدامی در دنیای امروزی به حساب می آیند و به این شکل شما می توانید با توجه به مهارت ها و تحصیلات خود، شغل مرتبط را انتخاب کرده و برای تصدی آن اقدامات لازم را انجام دهید.

مراجعه به موسسه های کاریابی: موسسه های کاریابی مختلفی نیز در کشور ترکیه وجود دارند که می توانید از طریق آن ها برای استخدام اقدام نمایید.

مراجعه به روزنامه های کثیرالانتشار ترکیه: مراجعه به روزنامه های کثیرالانتشار ترکیه نیز کمک خواهد کرد تا بتوانید در به دست آوردن مشاغل بهتر، فرصت های شغلی موجود را مرور کنید.

ویزای کار ترکیه و موسسات کاریابی در ترکیه

معتبرترین موسسه های کاریابی در کشور ترکیه، به قرار زیر هستند:

  • موسسه کاریابی Kariyer
  • موسسه کاریابی Eleman
  • موسسه کاریابی Elemanonline
  • موسسه کاریابی Xing
  • موسسه کاریابی Secretcv
  • موسسه کاریابی Iskur
  • موسسه کاریابی Yenibiris

برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقاله سایت های کاریابی در ترکیه مراجعه نمایید.

نرخ بیکاری در ترکیه

یکی از فاکتورهای تعیین کننده ای که برای کار در ترکیه باید در نظر داشته باشید، نرخ بیکاری در این کشور است. در واقع زمانی که نرخ بیکاری در یک کشور بالا باشد، نمی توان آن کشور را محل مناسبی برای اشتغال و استخدام دانست و احتمالا بخشی از شهروندان آن کشور نیز در استخدام و اشتغال مشکلاتی دارند. از این روی باید پیش از اقدام این مسائل را در نظر داشته باشید. البته به هر ترتیب شما هنوز شانس آن را دارید که با وجود بالا بودن نرخ بیکاری و به دلیل مهارت های خاص و پشتکار خود، موفق به استخدام در کشور مقصد شوید. طبق آمار اعلام شده، در سال 2021 میلادی، نرخ بیکاری در کشور ترکیه به 12.9 درصد رسیده است که این نرخ در قیاس با آمار بیکاری سال قبل، رشدی نزدیک به 0.1 درصد را تجربه کرده است. جمعیت افراد بیکار در کشور ترکیه به اندازه 124 هزار نفر افزایش پیدا کرده و به چیزی نزدیک به 4 میلیون و 100 هزار نفر رسیده است.

ساعت کاری رسمی در این کشور معادل 45 ساعت در هر هفته می باشد.

بله، با دریافت ویزای کار و ارائه مدارک لازم، امکان همراه ساختن اعضای خانواده وجود دارد. البته لازم است که یک سال از دوران اشتغال و زندگی فرد در کشور ترکیه سپری شده و سپس برای اخذ ویزای همراه اقدام کند.

در صورت موافق و احراز شرایط، ویزای کار یک ساله صادر خواهد شد.

بله، در صورت داشتن شرایط لازم، امکان تمدید ویزای کاری وجود خواهد داشت.

شرایط سنی خاصی در این خصوص ذکر نشده است، اما به طور معمول با افراد زیر 40 سال، موافقت می شود.

دارا بوده نامه اسپانسرشیپ از کارفرمای ترکی و پیشنهاد شغلی از شرایط ابتدایی محسوب می شوند.

خیر، در صورت دارا بودن پیشنهاد شغلی و اسپانسرشیپ از سوی کارفرمای ترکی، داشتن مدرک دیپلم نیز کفایت خواهد کرد.

مشاغل گروه مدیریتی و پزشکی، بالاترین میزان درآمد شغلی در کشور ترکیه را به خود اختصاص می دهند.

فرم درخواست مشاوره

اخبار و مقالات
جدیدترین های بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط ویزای کار در ترکیه و محدودیت های آن

 

یکی از روش های اخذ اقامت ترکیه (اقامت کوتاه مدت یا بلند مدت)، اشتغال در این کشور به صورت رسمی و ادامه دار بودن آن است. در واقع شما این فرصت را خواهید داشت که با دریافت ویزای کار در ترکیه، مسیر اقامت کوتاه مدت خود در این سرزمین را باز کرده و پس از آن برای گرفتن حق شهروندی ترکیه و اقامت دائم، اقدامات لازم را انجام دهید. البته در نظر داشته باشید که محدودیت های اشتغال در ترکیه نیز در جای خود حائز اهمیت بوده و باید با شناخت و درک این محدودیت ها، در این مسیر وارد شوید.

کار در ترکیه و دریافت ویزای کار

شرایط کار در ترکیه

شرایط کار در ترکیه در مشاغل مختلف، نوساناتی داشته و شما احتمالا می توانید در مشاغل مرتبط با گردشگری در این کشور، اقبال بیشتری داشته باشید. از این جهت لازم است که پیش از اقدام در دوره های زمانی مختلف، مشاغل پررونق در ترکیه را شناسایی کرده و به همان تناسب برای اشتغال در این کشور اقدام کنید.

ویزای کار در ترکیه و شرایط اخذ آن

در صورتی که تصمیم به گرفتن ویزای کار در ترکیه گرفته اید، بهترین توصیه برای شما این است که پیش از وارد شدن به کشور ترکیه، از قبل شغل مورد نظر خود را یافته و هماهنگی های لازم را با کارفرما انجام داده باشید. در واقع اگر تصمیم به گرفتن ویزای کار ترکیه دارید، بدترین تصمیم برای شما این خواهد بود که با ویزای توریستی به این کشور وارد شده، سپس برای اشتغال، اقدام کنید! به این شکل مشکلات زیادی را تجربه کرده و احتمال موفقیت شما نیز بسیار کم خواهد بود.

برای این منظور لازم است که در تناسب با مهارت ها و رشته تحصیلی خود، مشاغل هدف را در ترکیه جستجو کرده و از طرق مختلف به ویژه درخواست کار آنلاین، نسبت به ارسال رزومه و دنبال کردن مراحل استخدام خود اقدامات لازم را انجام دهید. این بهترین و ایمن ترین شرایط دریافت ویزای کار ترکیه بوده و می توانید از طریق آن، کمترین ریسک را متحمل شوید.

دریافت ویزای کار ترکیه

نکته: دقت داشته باشید که برای استخدام در یک شرکت، رستوران، مرکز آموزشی و … در کشور ترکیه باید به زبان ترکی استانبولی، تسلط کافی داشته باشید. همین طور در صورتی که قرار است در یک شرکت بین المللی مشغول به کار شوید، حتما باید زبان انگلیسی را نیز در کنار زبان ترکی، به خوبی مسلط باشید. از آن جایی که یادگیری زبان و تسلط کافی بر آن، امری زمان بر است؛ حتما از مدتی پیش، برای این موضوع اقدام کنید.

انواع ویزای کار ترکیه

اگر می خواهید از ویزای کار ترکیه به عنوان یک ابزار برای مهاجرت کوتاه مدت یا مهاجرت و اقامت دائم در این کشور استفاده کنید؛ لازم است که در خصوص انواع ویزای کار ترکیه بیشتر بدانید.

1.      ویزای کار موقت

این ویزای کار برای مدت یک سال اعتبار داشته و برای دریافت آن، لازم است که یک کارفرمای ترکی، با فرد متقاضی قرارداد کاری منعقد کرده باشد.

2.      ویزای کار مستقل

ویزای کار مستقل برای افرادی صادر می شود که حداقل 5 سال سابقه کار در کشور ترکیه را داشته باشند.  

3.      ویزای کار دائمی

در صورتی که فرد دارای حداقل 8 سال سابقه کاری (با بیمه) در کشور ترکیه داشته باشد، به ویزای کار دائمی دست می یابد. در حقیقت این افراد دارای اقامت دائم خواهند بود.

انواع ویزای کار ترکیه

4.      ویزای کار با کارت فیروزه ای

افراد خلاق که قادر به آغاز استارت آپ های موفق بوده یا به هر شکلی ایده های کسب و کار  نوآورانه ای داشته و بتوانند بیزینس پلان های موفقی ارائه دهند، امکان دریافت ویزای کار با کارت فیروزه ای را خواهند داشت. کارت فیروزه ای به مدت 3 سال اعتبار داشته و پس از سپری شدن 3 سال، امکان دریافت اقامت دائم و شهروندی خواهد بود.

5.      ویزای کار ویژه

ویزای کار ویژه برای افرادی که دارای تحصیلات بالا رده بوده یا سرمایه مالی قابل توجهی به ترکیه وارد کرده و به سبب آن کسب و کار جدید راه اندازی کنند، مناسب خواهد بود. همین طور لازم به ذکر است که این ویزا به افرادی که دارای جد پدری یا مادری ترک بوده یا ساکن قبرس شمالی باشند، تعلق خواهد گرفت.

6.      ویزای کار موقت ویژه

این نوع ویزا به طور موقت صادر شده و به صورت ویژه به ورزشکاران یا هنرمندان حوزه های هنری مختلف ارائه می شود.

جالب است بدانید که شما می توانید به وسیله ویزای کار، تحت شرایطی برای اخذ شهروندی و اقامت ترکیه اقدام کنید؛ اما این امکان به صورت معکوس یعنی با داشتن اقامت ترکیه امکان پذیر نیست و به هر ترتیب باید اجازه کار را به صورت جداگانه دریافت کنید.

چطور اجازه کار در ترکیه را بگیریم؟

اگر تصمیم به اشتغال در کشور ترکیه گرفته اید؛ باید نسبت به مراحل دریافت اجازه کار در ترکیه آگاهی کافی داشته باشید.

این مراحل به شرح زیر هستند:

  1. ابتدا لازم است که شما یا کارفرما، مدارک مربوط به درخواست اجازه کار در ترکیه را به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه ارسال کنید. (لازم به ذکر است که امکان ارسال آنلاین این مدارک وجود داشته و فرم های مربوط به کارمند و کارفرما، متفاوت خواهد بود.)
  2. پس از آن که مدارک را به صورت آنلاین جهت بررسی اولیه درخواست ارسال کردید، باید خود مدارک فیزیکی را نیز در مدت بازه زمانی 6 روزه، به وزارت کار و امور اجتماعی کشور ترکیه تحویل دهید.
  3. این مدارک و درخواست که از سوی شما یا کارفرما مطرح شده باشد، با در نظر گرفتن تمام جوانب و تحت قانون 4817 مجوز کار خارجی ها در کشور ترکیه، بررسی شده و در خصوص پذیرش یا رد آن، تصمیم گیری خواهد شد.
  4. پس از بررسی درخواست، پاسخ مبنی بر پذیرش یا رد، به صورت آنلاین و مکتوب دستی به متقاضی اعم از این که متقاضی ویزای کار در ترکیه یا کارفرمای ترکی باشد، اعلام می گردد.
  5. در صورتی که مجوز کار صادر شده باشد، متقاضی باید در مدت 30 روز از دریافت مجوز، برای دریافت ویزای کار و اقامت کاری، اقدامات لازم را انجام داده و درخواست خود را تسلیم کند.

دریافت اجازه کار در کشور ترکیه

مدارک لازم برای اجازه کار در ترکیه

همان طور که گفتیم این مدارک می تواند از سوی کارفرما یا متقاضی ارائه شود.

مدارک درخواست مجوز کار از سوی متقاضی

در صورتی که شما به عنوان متقاضی اجازه کار در کشور ترکیه، به صورت مستقیم نسبت به ارسال مدارک به وزارت کار و امور اجتماعی اقدام می کنید، مدارک زیر نیاز  خواهند بود:

  • یک نسخه ترجمه شده از آخرین مدرک تحصیلی به همراه معدل
  • ارائه گواهینامه مهارت در خصوص متقاضیانی که در مشاغل آموزشی و پرورشی قصد اشتغال دارند.
  • ارائه نسخه قرارداد کاری برای متقاضیان مشاغل مربوط به شرکت های گردشگری و حوزه توریسم (در این مورد یک توصیه نامه به زبان ترکی نیز نیاز خواهد بود.)

مدارک درخواست مجوز کار از سوی کارفرما

اما در صورتی که کارفرما برای دریافت اجازه کار شما اقدام کند، وی باید این مدارک را اسکن کرده و به صورت آنلاین به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه ارسال کند:

  • فرم درخواست اجازه کار
  • صورت حساب و صورت سود و زیان سال گذشته شرکت یا کسب و کار وی که دارای مهر مالیاتی باشد.

لیست مشاغل مورد نیاز در کشور ترکیه

مشاغل مورد نیاز در کشور ترکیه را می توان در گروه بندی های زیر جای داد:

  • تعمیرات ساختمانی
  • تعمیرات سایر تجهیزات
  • گردشگری
  • کشاورزی
  • خدمات مشاوره مالی
  • محیط زیست
  • نساجی
  • خودروسازی
  • فناوری اطلاعات
  • ساخت و ساز
  • پتروشیمی
  • مشاوره
  • صنایع غذایی
  • آموزشی

ترکیه

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار ترکیه

مدارک لازم برای گرفتن ویزای کار ترکیه به شرح زیر هستند:

  1. دفترچه اقامت
  2. یک قطعه عکس
  3. برگه اقامت و پاسپورت دارای حداقل 6 ماه اعتبار
  4. حداقل مدرک تحصیلی دیپلم و سایر مدارک تحصیلی
  5. برگه درخواست الکترونیکی
  6. کد ملی تبعه خارجی که از سوی اداره امنیت ترکیه صادر خواهد شد.
  7. آدرس ایمیل کارفرما
  8. برگه پیشنهاد کاری کارفرما به همراه تائیدیه صحت مدارک

هزینه ویزای کار ترکیه چقدر است؟

هزینه های مربوط به اخذ ویزای کار ترکیه را می توان در گروه های زیر جای داد:

هزینه ویزای کار موقت یک ساله: معادل 615.20 لیر ترکیه

هزینه ویزای کار دائم: معادل 615.70 لیر ترکیه

هزینه ویزای کار مستقل: معادل 6152.70 لیر ترکیه

لازم به ذکر است که هزینه کارت اقامت مربوط به ویزاهای کاری در هر سه مورد فوق، معادل 72 لیر خواهد بود.

اشتغال در ترکیه

چطور می توان با اخذ ویزای کاری ترکیه، خانواده را همراه کرد؟

 در صورتی که شما می خواهید به همراه خانواده ی خود با گرفتن ویزای کاری ترکیه، به این کشور سفر کنید، لازم است که حتما هزینه کارت اقامت 72 لیری را پرداخت کرده و تمکن مالی خود پس از اقامت در این کشور را با کاری که خواهید داشت، ثابت کنید. همین طور گرفتن شماره مالیاتی برای تمام اعضای خانواده و گرفتن بیمه درمانی برای خود و دیگر اعضای خانواده، ضروری خواهد بود. البته لازم است که یک سال از دوران اشتغال و زندگی فرد در کشور ترکیه سپری شده و سپس برای اخذ ویزای همراه اقدام کند.

ویزای کار ترکیه و میزان حقوق در ترکیه

حداقل میزان حقوق مصوب در ترکیه برای حداکثر 45 ساعت کار در هفته، در سال 2021 میلادی، روزانه 119.25 لیر (معادل 2.825.90 لیر ماهیانه) خواهد بود. لازم به ذکر است که نرخ فوق در خصوص افراد مجرد بوده و در صورتی که فرد شاغل دارای همسر و فرزند باشد، عدد درآمد وی متفاوت خواهد بود.

  • حقوق فرد متاهل دارای همسر بیکار: معادل 2.879.57 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل دارای همسر بیکار و یک فرزند: معادل 2.919.81 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل دارای همسر بیکار و دو فرزند: معادل 2.960.06 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل دارای همسر بیکار و سه فرزند یا بیشتر: معادل 3.013.72 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل دارای همسر شاغل و یک فرزند: معادل 2.866.15 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل دارای همسر شاغل و دو فرزند: معادل 2.906.40 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل و دارای همسر شاغل و سه فرزند: معادل 2.960.06 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل دارای همسر شاغل و چهار فرزند: معادل 2.986.89 لیر ترکیه
  • حقوق فرد متاهل دارای همسر شاغل و پنج فرزند و بیشتر: معادل 3.013.72 لیر ترکیه

کار در ترکیه

ویزای کار ترکیه و نحوه کاریابی در ترکیه

شما می توانید به روش های مختلف نسبت به کاریابی در کشور ترکیه اقدام کنید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مراجعه به وب سایت های کاریابی آنلاین: سایت های کاریابی آنلاین از بهترین مسیرهای استخدامی در دنیای امروزی به حساب می آیند و به این شکل شما می توانید با توجه به مهارت ها و تحصیلات خود، شغل مرتبط را انتخاب کرده و برای تصدی آن اقدامات لازم را انجام دهید.

مراجعه به موسسه های کاریابی: موسسه های کاریابی مختلفی نیز در کشور ترکیه وجود دارند که می توانید از طریق آن ها برای استخدام اقدام نمایید.

مراجعه به روزنامه های کثیرالانتشار ترکیه: مراجعه به روزنامه های کثیرالانتشار ترکیه نیز کمک خواهد کرد تا بتوانید در به دست آوردن مشاغل بهتر، فرصت های شغلی موجود را مرور کنید.

ویزای کار ترکیه و موسسات کاریابی در ترکیه

معتبرترین موسسه های کاریابی در کشور ترکیه، به قرار زیر هستند:

  • موسسه کاریابی Kariyer
  • موسسه کاریابی Eleman
  • موسسه کاریابی Elemanonline
  • موسسه کاریابی Xing
  • موسسه کاریابی Secretcv
  • موسسه کاریابی Iskur
  • موسسه کاریابی Yenibiris

ویزای کار ترکیه و نرخ بیکاری در ترکیه

یکی از فاکتورهای تعیین کننده ای که برای کار در ترکیه باید در نظر داشته باشید، نرخ بیکاری در این کشور است. در واقع زمانی که نرخ بیکاری در یک کشور بالا باشد، نمی توان آن کشور را محل مناسبی برای اشتغال و استخدام دانست و احتمالا بخشی از شهروندان آن کشور نیز در استخدام و اشتغال مشکلاتی دارند. از این روی باید پیش از اقدام این مسائل را در نظر داشته باشید. البته به هر ترتیب شما هنوز شانس آن را دارید که با وجود بالا بودن نرخ بیکاری و به دلیل مهارت های خاص و پشتکار خود، موفق به استخدام در کشور مقصد شوید.

طبق آمار اعلام شده، در سال 2021 میلادی، نرخ بیکاری در کشور ترکیه به 12.9 درصد رسیده است که این نرخ در قیاس با آمار بیکاری سال قبل، رشدی نزدیک به 0.1 درصد را تجربه کرده است. جمعیت افراد بیکار در کشور ترکیه به اندازه 124 هزار نفر افزایش پیدا کرده و به چیزی نزدیک به 4 میلیون و 100 هزار نفر رسیده است.

سوالات متداول

ساعت کاری در کشور ترکیه چقدر است؟

ساعت کاری رسمی در این کشور معادل 45 ساعت در هر هفته می باشد.

آیا می توان با دریافت ویزای کار، اعضای خانواده را نیز به ترکیه برد؟

بله، با دریافت ویزای کار و ارائه مدارک لازم، امکان همراه ساختن اعضای خانواده وجود دارد. البته لازم است که یک سال از دوران اشتغال و زندگی فرد در کشور ترکیه سپری شده و سپس برای اخذ ویزای همراه اقدام کند.

برای اولین بار، چه نوع ویزای کاری صادر می شود؟

در صورت موافق و احراز شرایط، ویزای کار یک ساله صادر خواهد شد.

آیا امکان تمدید ویزای کاری وجود دارد؟

بله، در صورت داشتن شرایط لازم، امکان تمدید ویزای کاری وجود خواهد داشت.

آیا دریافت ویزای کار در ترکیه، شرایط سنی دارد؟

شرایط سنی خاصی در این خصوص ذکر نشده است، اما به طور معمول با افراد زیر 40 سال، موافقت می شود.

شرایط اخذ ویزای کار ترکیه چیست؟

دارا بوده نامه اسپانسرشیپ از کارفرمای ترکی و پیشنهاد شغلی از شرایط ابتدایی محسوب می شوند.

آیا برای اخذ ویزای کاری در ترکیه، تحصیلات دانشگاهی لازم است؟

خیر، در صورت دارا بودن پیشنهاد شغلی و اسپانسرشیپ از سوی کارفرمای ترکی، داشتن مدرک دیپلم نیز کفایت خواهد کرد.

بالاترین درآمد شغلی در کشور ترکیه، مربوط به چه مشاغلی است؟

مشاغل گروه مدیریتی و پزشکی، بالاترین میزان درآمد شغلی در کشور ترکیه را به خود اختصاص می دهند.