Tekinco Group

۳ روش دریافت اجازه کار در ترکیه یا چالیشما ایزین

دریافت اجازه کار در ترکیه

شما باید برای اشتغال در کشور ترکیه، حتما پیش از هر اقدامی نسبت به دریافت اجازه کار در ترکیه یا چالیشما ایزین اقدام کنید. اگر در این باره اطلاعات کافی ندارید، در این مطلب درباره مراحل دریافت اجازه کار در ترکیه خواهیم گفت و توصیه می کنیم که تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

اجازه کار در ترکیه با چالیشما ایزین چیست؟

برای اشتغال در کشور ترکیه، نیاز به دریافت مجوز کار در این کشور خواهید داشت.

مراحل دریافت اجازه کار در ترکیه (چالیشما ایزین)

برای آن که بتوانید در خصوص دریافت اجازه کار در ترکیه (چالیشما ایزین) مسیر درست را طی کنید، لازم است که انجام این کار را از طریق پورتال دولت الکترونیک در سایت https://www.ailevecalisma.gov.tr/ به جریان بیندازید. شما باید یک کارفرما در کشور ترکیه داشته یا خود کسب و کاری راه اندازی کنید.

مزایای دریافت اجازه کار در ترکیه

مزایای دریافت اجازه کار در ترکیه به این شرح هستند:

  • دریافت اقامت: دریافت چالیشما ایزین این امکان را به شما می دهد که تحت مراحلی و با سپری کردن آن ها با موفقیت، به دریافت اقامت دائم برسید. به این ترتیب که هر سال اجازه کار خود را تمدید کرده و پس از سپری شدن 5 سال متوالی برای دریافت اقامت دائم ترکیه اقدام لازم را انجام دهید.
  • دریافت حق بیمه: از مزایای دیگر اجازه کار، داشتن حق بیمه است. با به دست آوردن اجازه کار در ترکیه می‌توانید یکی از معتبرترین بیمه‌های ترکیه به نام ssk  را دریافت کنید. در نظر داشته باشید که این بیمه، زمان بازنشستگی را هم شامل می‌شود و با پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما، مشمول دریافت حقوق بازنشستگی خواهید شد.

دریافت اجازه کار در ترکیه

چند نکته مهم

  • اجازه کار در کشور ترکیه تنها از مسیر کارفرمایان میسر خواهد بود و نمی توانید انتظار داشته باشید که بدون داشتن یک کارفرما در کشور ترکیه، چنین امکانی برای شما فراهم شود.
  • قوانین سختی برای استخدام اتباع خارجی وجود دارد، از این روی یافتن کار در ترکیه به راحتی اتفاق نیفتاده و توصیه می کنیم که برای این مورد از مشاوره حرفه ای برخوردار شوید.

برای به دست آوردن اجازه کار در ترکیه، سه روش مختلف پیش روی خود خواهید داشت:

انواع اجازه کار در ترکیه

اخذ اجازه کار در ترکیه از سه طریق ممکن است:

1. کارمندی

2. کارفرمایی

3. دانشجویی

1. دریافت اجازه کار (چالیشما ایزین) کارمندی در ترکیه

برای کار در ترکیه به عنوان کارمند باید از طریق کارفرما یا مراجعه به سفارت نسبت به انجام این کار، اقدام کنید. در واقع اگر هنوز در کشور خود هستید و به ترکیه وارد نشده اید، می توانید دریافت چالیشما ایزین را از طریق سفارت دنبال کنید. در واقع این فرصتی است که بدون مراجعه به کشور ترکیه، بتوانید نسبت به دریافت این اجازه کار، اقدام کرده و نیازی نباشد که به طور مستقیم به کشور ترکیه مراجعه کنید.

اگر موفق به یافتن کارفرمایی با شرایطی که گفتیم شدید، در حرفه‌ ای خاص مشغول به کار خواهید شد. بعد از حدود یک سال کار با کارفرمای مورد نظر و در صورت رضایت کارفرما اجازه کار شما تا 3 سال تمدید می شود. به این ترتیب لازم است که در این دوران و البته پس از آن، در حرفه خود به خوبی مشغول به کار بوده و ارزش افزوده ایجاد کنید.

تخصص و درآمدزایی شما برای شرکت، سازمان یا هر محیط کاری که در آن اشتغال دارید، بسیار مورد توجه خواهد بود. از آن جا که شرکت در قبال استخدام شما باید بیمه 5 تابع ترک را بپردازد، قوانینی که در خصوص شما به کار می رود، به مراتب سختگیرانه تر از قوانین و شرایطی خواهد بود که برای شهروندان ترک مورد نظر قرار می دهند.

ثبت نام کارفرما چطور انجام می شود؟

  • کارفرما باید در ابتدا به آدرس اینترنتی  https://ecalismaizni.csgb.gov.tr/#/eizin وارد شود.
  • جهت طی کردن مراحل استخدام و درخواست اجازه کار باید نوع شغل انتخاب شده و استعلام کسب و کار با وارد کردن کد (بیمه) SGK انجام پذیرد. دیگر اطلاعات از طریق سیستم بیمه استعلام می شود.
  • پس از آن باید مراحل بعدی با آپلود کردن مدارک پیش برود.
  • پس از کلیک کردن روی دکمه “ذخیره” کد معامله‌ ای ارائه می شود که باید آن را نگه دارید.
  • در مرحله بعد کد معامله را در قسمت مربوطه وارد کرده و روی انتخاب گواهینامه کلیک کنید. گواهی امضای الکترونیکی مربوطه را انتخاب کرده، پین کد خود را وارد کنید و گزینه امضا (işaret) را بزنید.
  • به این شکل ثبت نام کارفرما انجام می پذیرد.

مراحل درخواست اجازه کار

مراحل درخواست اجازه کار به شرح زیر هستند:

1. انتخاب کارفرما

2. انتخاب نوع درخواست

3. ثبت اطلاعات متقاضی

4. ثبت اطلاعات تماس کارمند

5. ثبت آدرس محل کار

6. ثبت اطلاعات آدرس محل کار

7. اطلاعات عمومی

8. ورود اطلاعات کار

9. بارگذاری مدارک

مدارک موردنیاز برای دریافت اجازه کار در ترکیه

  • پاسپورت
  • فرم درخواست ویزای کار
  • یک قطعه عکس
  • یک نسخه از قرارداد کار

در خصوص عکس مورد نیاز، این موارد را در نظر داشته باشید:

  • فرمت عکس شما باید یکی از فرمت های jpg، gif یا png باشد.
  • عکس باید الکترونیکی انتقال یابد.
  • تاریخ عکس باید جدید و حداکثر مربوط به 6 ماه پیش باشد.

تمدید اجازه کار کارمندی

اتباع خارجی که به دنبال افزایش زمان اقامت خود از طریق اجازه کار در ترکیه هستند؛ می‌ توانند به اداره کار و تامین اجتماعی ترکیه درخواست تمدید مجوز کار خود را بدهند. لازم به ذکر است که این درخواست به صورت اینترنتی به وسیله مدارک زیر، انجام خواهد شد:

  1. اجازه کار فعلی
  2. اطلاعات در مورد کارفرما
  3. کپی گذرنامه متقاضی
  4. مدرک ویزای اقامت

یک یادآوری مهم؛

شرکت‌ های ترکی که تصمیم به استخدام کارکنان غیرتبعه ترکیه را دارند باید اسناد مربوطه را به وزارت کار ارائه دهند. همین طور لازم است که برخی از قوانین دیگر در این خصوص توسط این کارفرمایان رعایت شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– این شرکت باید حداقل 5 کارگر ترکیه در لحظه ثبت درخواست مجوز کار برای کارگر خارجی داشته باشد.
– سرمایه پرداخت شده شرکت حداقل باید 100000 TRY باشد.
– برای کارمند خارجی حداقل حقوق باید تضمین شود.

2. دریافت اجازه کار به عنوان کارفرما

برای دریافت اجازه کار در ترکیه به عنوان کارفرما، شما باید ثبت شرکت در ترکیه را انجام داده باشید. به این شکل به شما اجازه کار یک ساله داده می شود که با رعایت برخی شرایط، اجازه کار شما 2 ساله و پس از آن سه ساله خواهد شد. پس از سپری شدن 5 سال متوالی، در صورتی که بیشتر از 6 ماه از ترکیه خارج نشده باشید، این امکان را خواهید داشت که برای دریافت اقامت دائم ترکیه اقدام کنید.

نکات مهم تمدید اجازه کار در ترکیه از طریق کارفرمایی

  • برای ادامه دار شدن اجازه کار، باید شرکت شما همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.
  • سودآوری شرکت ملاک دیگری که برای تمدید اجازه کار مورد توجه قرار می‌ دهند. البته معمولا تمرکز این سودآوری در سال های دوم و سوم به بعد خواهد بود و انتظار زیادی برای سودآوری در سال اول وجود ندارد.
  • برای ادامه اجازه کار حداقل باید بیمه 5 شهروند ترک را بپردازید.
  • برای تمدید اجازه کار یا چالیشما ایزین، لازم است که حداقل به اندازه 60 روز قبل از اتمام اجازه کار اقدام کنید.

3. دریافت اجازه کار دانشجویی

این اجازه کار (چالیشما ایزین) برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاهای کشور ترکیه امکان پذیر خواهد بود. لازم به یادآوری است که این فرصت برای دانشجویانی که در مقطع کاردانی یا کارشناسی مشغول به تحصیل هستند، وجود نخواهد داشت.

نکته 1: دانشجویانی که برای دوره کارشناسی خود از بورس دولتی ترکیه استفاده کرد باشند، حتی اگر نوع اقامت‌ خود را برای مدت زمان کوتاهی تغییر داده باشند، نمی‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی اجازه کار در ترکیه را دریافت کنند.

نکته 2: اگر برای نخستین بار است که در ترکیه اجازه کار می‌گیرید، باید مدارک مربوط به اقامت خود در کشور ترکیه را تحویل دهید.

نکته 3: توجه داشته باشید قبل از اینکه برای دریافت اجازه کار اقدام کنید، بررسی کنید که حتما پاسپورت شما به اندازه کافی اعتبار داشته باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *