Tekinco Group

تفاوت اقامت دائم با شهروندی ترکیه چیست؟

اقامت دائم با شهروندی ترکیه

اقامت در هر کشوری از جمله ترکیه، نیازمند احراز شرایطی بوده و باید هر شخصی که قصد مهاجرت و اخذ اقامت را دارد، طبق این شرایط اقدام کرده و در صورت احراز آن ها، موفق به دریافت اقامت یا شهروندی خواهد شد. اما سوالی که بسیاری از افراد در خصوص تقاوت اقامت دائم با شهروندی ترکیه دارند، باعث شد تا بخواهیم در این مطلب به این موضوع پرداخته و جزئیات مربوط به هر یک را عنوان سازیم.

دریافت اقامت ترکیه به روش های مختلفی چون  اقامت تحصیلی، کاری و … تخصیص پیدا کرده و می توان از روش های متفاوتی برای دریافت اقامت در این کشور، اقدام کرد. به طور کلی در صورتی که شخصی بخواهد برای مدت بیش از 90 روز در ترکیه بماند، بایستی برای دریافت اقامت اقدام کند، زیرا در غیر این صورت حضورش در کشور غیرقانونی تلقی خواهد شد.

ابتدا ببینیم اقامت توریستی ترکیه چیست و چطور می توان در پی آن به اقامت در مدت زمان بیشتر دست یافت.

اقامت توریستی ترکیه چیست؟

شما امکان دریافت اقامت توریستی در کشور ترکیه را دارید و در صورتی که آپارتمان یا ملکی در کشور ترکیه اجاره کرده می توانید اقامت یک ساله ترکیه را به دست بیاورید. البته در طول این یک سال، اجازه کار در ترکیه را نداشته و در صورتی که مایل به اشتغال باشید باید به صورت مجزا برای آن اقدام لازم را انجام دهید.

نکته: پس از یک سال اقامت موقت بابت اجاره ملک نیز می توانید با احراز شرایط، برای تمدید آن اقدام کنید.

برای این منظور بعد از آن که ملک مورد نظر خود را در کشور ترکیه اجاره نمودید،لازم است که به ادارات مربوطه مراجعه کرده و فرمی به نام راندوو را پر کرده و سپس کیملیک کارت یا همان کارت اقامت خود را دریافت کنید. پس از آن شما می توانید برای اعضای خانواده خود (فرزندان زیر 18 سال) نیز اقامت توریستی دریافت کنید.

تفاوت اقامت دائم با شهروندی ترکیه

شهروندی ترکیه

اگر بخواهیم به زبان ساده شهروندی ترکیه را تعریف کنیم، باید گفت که در این ساختار، فرد هیچ تفاوتی با یک شخصی که از ابتدا در ترکیه و از پدر و مادر ترک متولد شده است، نخواهد داشت و تمام حقوق مشابه از جانب دولت و کشور را داشته و می تواند به راحتی تابعیت و پاسپورت ترکیه را داشته باشد. همین طور امکان رای دادن در انتخابات ترکیه نیز برای وی فراهم خواهد بود.

تابعیت دوگانه چیست؟

همانطور که از نام بر می آید شخصی که دارای تابعیت دوگانه باشد، به این معنا خواهد بود که دارای تبعه دو کشور باشد. به این شکل شهروندان ایرانی که موفق به دریافت تابعیت ترکیه شوند، تابعیت مضاعف یا دو گانه دارند. به این ترتیب می توانند از هر دو پاسپورت ایرانی یا ترکیه ای استفاده کنند.

تفاوت اقامت دائم با شهروندی ترکیه

تفاوت های بین اقامت دائم کشور ترکیه با شهروندی به قرار زیر هستند:

  1. محدودیت در امور تحصیلی: با داشتن اقامت دائم در کشور ترکیه، شما تنها می توانید بدون نیاز به تمدید اقامت یا بدون نیاز به ویزا، در خاک این کشور سکونت داشته باشید و در انجام امور اداری، تحصیلی و تجاری با محدودیت هایی مواجه خواهید بود. اما با اخذ شهروندی ترکیه، شما همانند یک شهروند ترک به حساب می آیید و از تمامی حقوق او برخوردار خواهید بود. به عنوان مثال می توانید رای بدهید، فرزندانتان را به مدارس دولتی بفرستید، مجوز کار دریافت کنید و …
  2. محدودیت های زمانی: با شهروندی ترکیه، هیچ محدودیت زمانی با حضورتان در کشور وجود نخواهد داشت، نه مانند اقامت توریستی که باید تا 5 سال به صورت متوالی بدون خروج طولانی مدت از ترکیه، در این کشور حضور داشته باشید تا نهایتا بتوانید اقامت دائم را دریافت کنید.
  3. محدودیت کاری: برای اینکه بتوانید در کشور ترکیه کار کنید، باید مجوز کار دریافت کنید، شرکتی در این کشور ثبت کنید و یا شهروند ترکیه باشید. با داشتن اقامت دائم به تنهایی نمی توانید مجوز کار در ترکیه دریافت کنید.

 

اقامت دائم با شهروندی ترکیه

قانون دوتابعیتی در ترکیه

با توجه به قوانین شهروندی ترکیه، نظر دولت این کشور در رابطه با تابعیت مضاعف فرد به صورت زیر می باشد:

  1. چنانچه شهروند ترکیه باشید و قصد اخذ تابعیت کشور دیگری را داشته باشید، بایستی تمامی مدارک مربوطه را به اداره ثبت ترکیه ارائه دهید.
  2. افرادی که دارای تابعیت کشور ترکیه هستند به راحتی می توانند تابعیت کشور دیگری را کسب کنند.
  3. افرادی که قصد ترک تابعیت ترکیه و اخذ تابعیت کشور دیگری را دارند، باید درخواست خود را صورت کتبی به ارگان های مربوطه ارسال کنند.

دریافت اقامت دائم ترکیه و شهروندی

در صورتی که ملکی با ارزش حداقل 250 هزار دلار آمریکا، در کشور ترکیه خریداری کنید، امکان اخذ شهروندی ترکیه در یک بازه زمانی کوتاه (بین 2 تا 3 ماه) برای شما وجود خواهد داشت. در مراحل بعدی نیز امکان آن را خواهید داشت که پاسپورت و گذرنامه را دریافت کنید. اما در صورتی که ملکی با ارزش کمتر خریداری کنید با تمدید هرساله‌ی آن پس از۵ سال، با شرایط خاصی می توانید اقدام به دریافت اقامت دائم و یا حتی در بعضی موارد قادر به دریافت پاسپورت ترکیه نیز می باشید. توجه داشته باشید این کار با اقامت توریستی امکان پذیر نمی باشد و هیچ گاه اقامت توریستی منجر به اقامت دائم و یا اخذ پاسپورت ترکیه نمی شود.

سخن آخر

در بالا در خصوص تفاوت اقامت دائم با شهروندی ترکیه اطلاعاتی به دست آوردیم که برای آن دسته از افرادی که قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارند، کاربردی خواهد بود. چنانچه به دنبال اطلاعات بیشتری هستید با ما تماس بگیرید تا راهنمایی های لازمه را دریافت بفرمایید.

سوالات متداول

  • آیا با اقامت دائم ترکیه می توان در ترکیه کار کرد؟

خیر. با اخذ شهروندی ترکیه می توانید ویزای کار دریافت کنید. با اقامت دائم تنها سکونت دائم خودتان در ترکیه را تضمین می کنید.

  • برای دریافت اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه چقدر هزینه باید پرداخت شود؟

برای اخذ اقامت از طریق خرید ملک حداقل باید ملکی با ارزش۵۰۰ هزار لیر خریداری نمایید تا بتوانید هرساله با آن اقامت خود را تمدید نمایید.

  • چقدر طول می کشد تا اقامت دائم یا شهروندی ترکیه رو بگیریم؟

با خرید ملکی به ارزش 250 هزار دلار آمریکا، ظرف 2 تا 3 ماه اقامت دائم و همچنین شهروندی خود را دریافت می کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *