Tekinco Group

جاهای دیدنی استانبول که نباید از دست بدهید

مسجد رستم پاشا

به هر دلیلی قصد مهاجرت به ترکیه را داشته باشید، دیدنی های این کشور تاریخی، در نخستین روزهای گشت و گذار مجذوبتان می سازد. اگر چه بخش بزرگی از مقاصد مهاجرتی را شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور مقصد به خود اختصاص می دهد، اما نظرسنجی ها حاکی از آن است که تجمع جاذبه های گردشگری و دیدنی های استانبول نیز در جذابیت این کشور به عنوان یک مقصد مهاجرتی نقش داشته است.

در ادامه با ما همراه باشید تا درباره دیدنی های ترکیه به ویژه شهر استانبول بیشتر بدانیم.

دیدنی های استانبول

از جمله دیدنی های برتر شهر استانبول باید به این موارد اشاره داشت:

1. ایاصوفیا

مسجد «ایاصوفیا» یکی از بهترین مکان هایی است که باید حتما در سفر خود به شهر استانبول از آن دیدن کنید. این مسجد در بخش اروپایی شهر استانبول قرار گرفته و برای چیزی نزدیک به هزار سال کلیسای امپراتوری روم شرقی بوده، اما درقرن پانزدهم توسط معمار عثمانی، «سینان»، به مسجدی با‌شکوه در میان جاهای دیدنی استانبول تبدیل شده و از آن زمان به بعد به عنوان یکی از اصلی ترین بناهای شهر استانبول به شهرت زیادی دست یافته است.

ایاصوفیا

2. مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد یک بنای مجلل و باشکوه در میان مکان های دیدنی استانبول محسوب می شود. این مسجد به دلیل تزیینات خاص خود با کاشی‌های آبی به مسجد آبی هم شهرت یافته است. مسجد آبی با قدمتی نزدیک به ۴۰۰ ساله، یکی دیگر از بناهای باشکوه استانبول است که نزدیک ایاصوفیا قرار گرفته است و شما می توانید در یک روز، از هر دوی این بناها دیدن کنید.

مسجد سلطان احمد

3. آب‌ انبار تاریخی باسیلیکا

بعد از دیدن ایاصوفیا و مسجد آبی به آب‌ انبار تاریخی باسیلیکا، یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول می رسیم. این آب‌ انبار نزدیک این دو مسجد است و در زمان امپراتوری بیزانس، زمانی‌ که به استانبول قسطنطنیه می‌ گفتند، ساخته شده است. در این آب انبار تاریخی چیزی نزدیکبه 300 ستون را خواهید دید که با شکوه تمام، به شکل وارونه دیده می شوند. همین وارونه بودن ستون ها، موجب شده تا از آب انبار ترایخی باسیلیا، به نام قصر وارونه یاد کنند.

آب‌ انبار تاریخی باسیلیکا

4. روملی حصار

روملی حصار از جمله قلعه های معروف در سراسر کشور ترکیه به حساب می آید. این قلعه زیبا و باشکوه که در تنگه‌ی بسفر و در ساحل روملی جای گرفته است. توصیه می کنیم که پس از بازدید از دلماباغچه به دیدن روملی حصار بروید. لازم به ذکر است که تنگه‌ بسفر، همان تنگه مشهوری است که شهر استانبول را به دو نیمه‌ آسیایی و اروپایی تقسیم کرده و مسیر اتصال دریای سیاه به دریای مرمره نیز محسوب می شود.

روملی حصار

5. برج گالاتا

برج گالاتا یکی از مکان‌ های دیدنی استانبول بوده و بازدید از آن جذابیت خاص خود را دارد. گالاتا با عمری ۷۰۰ ساله و ارتفاعی ۶۷ متری، در دوران امپراتوری روم شرقی ساخته شده و تا سال ها در پی هم، بلندترین بنای منطقه به شمار می آمده است.

برج گالاتا

6. قصر توپ‌‌کاپی

قصر زیبای توپ‌ کاپی‌ در فاصله کمی نسبت به آب انبار باسیلیکا قرار گرفته است. جایی که چشم‌ اندازی زیبا از تنگه‌ تاریخی بسفر و دیدنی‌ های بسیاری به جای مانده از عصر پادشاهان ترک به‌ همراه دارد. تمامی این جاذبه‌ های دیدنی، در بخش اروپایی شهر قرار دارند و می توانید برنامه ریزی درستی برای بازدید از آن ها داشته باشید.

قصر توپ‌‌کاپی

7. کاخ دلما باغچه

کاخ دلما باغچه در بخش اروپایی شهر استانبول قرار گرفته است و می توان در این کاخ، هر آن چه از شکوه حکومت عثمانی بوده را در یک نما مشاهده کرد.

پادشاهان ترک این کاخ را نیز همچون کاخ توپکاپی محل اقامت خود قرار داده و برای سالیان سال از آن استفاده می کرده اند. برای رسیدن به این کاخ، بهترین مسیر، از اسکله بشیک تاش خواهد بود.

8. جزایر پرنس

اگر می خواهید به بخش رویایی استانبول سفر کنید، حتما زمانی را برای بازدید از جزایر زیبای پرنس اختصاص دهید. شما با طی کردن یک فاصله زمانی یک ساعته از شهر استانبول، در حومه آن به جزایر پرنس می رسید.

پرنس شامل ۹ جزیره‌ی کوچک و بزرگ است که از این ۹ جزیره فقط دیدن ۴ جزیره بویوک آدا، بورگاز آدا، هیبلی آدا، و کینالی آدا امکان‌ پذیر است. بویوک آدا در میان تمام این جزیره‌ ها بزرگ‌ ترین است.

جزایر پرنس

9. بازار بزرگ استانبول

بارار بزرگ استانبول یکی از جاهای دیدنی استانبول است که طرفداران بسیاری دارد و همیشه مملو از مسافران و مردم محلی است و احتمالا به این راحتی نمی توانید از این بازار چشم پوشی کنید. این بازار در ۱۴۵۵ به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد و در طول زمان بزرگ و بزرگ تر شد.

بازار بزرگ استانبول

10. کلیسای چورا

کلیسای چورا از جذاب ترین بناهای تاریخی شهر استانبول به شمار می آید که البته در قرن شانزدهم میلادی، زمانی که اسلام به این کشور وارد شد، بنای آن تبدیل به یک  مسجد گردید. در حال حاضر این کلیسا به موزه ای تبدیل شده که مورد توجه توریست ها قرار دارد. نقاشی های تاریخی آویخته بر دیوارهای این بنا، فوق العاده می نمایند و در واقع یکی از جذابیت های اصلی آن به شمار می آیند. کلیسای چورا در نزدیکی مسجد سلطان احمد قرار گرفته است و می توانید در یک روز از هر دوی آن ها دیدن کنید.

کلیسای چورا

11. مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا را باید نمونه ای عالی از معماری معماران مشهور ترک دانست. رستم پاشا کسی بود که دستور ساخت این مسجد را صادر کرده و معمار سینان آن را بنا نهاد. در بخش زیرین این بنا، چند دکان و مخازن بزرگ قرار گرفته است و این یک نبوغی بود که معمار مشهور در آن زمان به کار بست. در محوطه اطراف این مسجد گل کاری های بی نظیر از گل های لاله، زنبق، میخک، رز و … وجود داشته و شما به حتم مجذوب کاشی کاری های این مسجد و ستون های فوق العاده آن خواهید شد.

مسجد رستم پاشا

12. حمام خرم سلطان

در مسجد ایاصوفیه حتما از حمام خرم سلطان نیز به عنوان یک بنای مشهور و دیدنی، بازدید نمایید. اگر از اشخاصی که پیش از این، به این شهر سفر کرده‌ اند، درباره جاهای دیدنی استانبول بپرسید، قطعا یکی از مهم‌ ترین مکان‌ هایی که نام می‌ برند، حمام زیبای خرم سلطان است.

این حمام تاریخی و دیدنی، در ایا صوفیه استانبول و در منطقه زیبای فاتیح قرار دارد. قدمت حمام تاریخی خرم سلطان به قرن شانزدهم و زمان حکومت سلطان سلیمان، پادشاه عثمانی باز می‌ گردد. جریان ساخت حمام به آنجا می‌ رسد که خرم سلطان، ملکه پادشاه عثمانی، دستور می‌ دهد تا برای مردم مذهبی شهر و در نزدیکی مسجد معروف استانبول، حمامی بسازند و به این صورت، پس از ساخت حمام، نام خرم سلطان را بر روی آن می‌ گذارند.

حمام خرم سلطان

13. موزه هنر مدرن استانبول

موزه هنرهای مدرن یکی از جاهای دیدنی استانبول است که به تمام سوالات شما در خصوص هنر مدرن ترکیه پاسخ می‌ دهد. این اثر بخش‌ های مختلفی مانند: کتابخانه، نمایشگاه، گالری، سینما، کافه و فروشگاه در خود دارد.

14. خیابان استقلال و میدان تکسیم

خیابان استقلال و میدان تقسیم (تکسیم) بخشی از جاهای دیدنی استانبول هستند که نباید نادیده گرفت. این خیابان تاریخی از مشهورترین خیابان های ترکیه به حساب آمده و  پر از کافه، رستوران، گالری و فروشگاه‌ های کوچک و بزرگ است.

15. مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه در فاصله سال های 1550 تا 1557 میلادی ساخته شد. در میان تمامی مساجد دیدنی ترکیه، این مسجد را باید به طور اختصاصی در نظر داشته باشید. این بنا به‌ دستور سلطان سلیمان اول و با هنر معمار سینان ساخته شد در لیست یکی از دیدنی‌ ترین جاهای دیدنی استانبول قرار بگیرد.

16. تنگه بسفر

حتما می دانید که شاهراهی شهر استانبول را به دو قسمت آسیایی و اروپایی تقسیم کرده است که آن را به نام تنگه بسفر می شناسیم. در حقیقت تنگه بسفر را باید پلی میان دریای سیاه و دریای مرمره بدانیم. این منطقه طبیعتی فوق العاده دارد و یکی از شگفتی‌ های کشوری است که میان دو قاره قرار گرفته است.

17. مسجد فاتح استانبول

این مسجد نیز به وسیله معمار مشهور، سینان ساخته شده است. معماری ترکی در تمام اجزای مسجد فاتح استانبول دیده می شود و باید آن را به راستی یک بنای ملی دانست. در این مسجد بخش های مختلفی چون مکتب خانه، شفاخانه، کاروان سرا، آشپزخانه های عمومی و … نیز جای داشته که بازدید از تک تک آن ها برای شما جذاب خواهد بود.

مسجد فاتح استانبول

18. موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول را باید بدون تردید یکی از ارزشمندترین موزه‌ های باستان شناسی در سراسر جهان دانست. این موزه‌ بزرگ به سه بخش پر اهمیت پرداخته است؛

موزه باستان‌ شناسی، موزه شرق باستان و موزه هنر اسلامی

موزه باستان شناسی استانبول

19. موزه پرا استانبول

موزه پرا را باید از جذاب ترین و دیدنی ترین موزه های شهر استانبول و به طور کلی کشور ترکیه بدانیم. در این موزه می توانید از نقاشی تاریخی فوق العاده ای دیدن کنید که هر یک به شکلی بی نظیر و مجذوب کننده هستند. موزه پرا در سال 2005 میلادی افتتاح شده و هر ساله توریست های زیادی از سراسر جهان را به خود جذب می کند.

موزه پرا استانبول

20. برج دختر

برج دختر در تنگه بسفر در شهر استانبول قرار گرفته است و برای بازدید از آن باید با قایق به محل برج برسید. این برج در زمان امپراطوری روم باستان، به عنوان محلی برای کنترل رفت و آمد در نظر گرفته شده بود. بدنه برج از بتن بوده و در بخش بالایی آن، گنبدی دیده می شود. ارتفاع برج دختر به 23 متر می رسد و باید قدمت آن را چیزی در حدود 1000 سال تخمین بزنیم.

برج دختر

21. مسجد اورتاکوی

مسجد زیبای اورتاکوی با سبک معماری خاص، بنایی بی نظیر است که در فاصله سال های 1854 تا 1856 ساخته شد. این مسجد ابتدا مسجد بزرگ سلطان عبدالمجید نام داشت که بعدها تغییر نام پیدا کرد. در بخش بیرونی مسجد، نمای مرمرین فوق العاده دیده می شود و طرح های برجسته آن عالی به چشم می آیند.

مسجد اورتاکوی

22. استانبول مال

حتما در سفر به شهر استانبول، به بازدید از مراکز خرید نیز علاقه مند هستید. استانبول مال به عنوان یکی از بزرگترین مراکز خرید استانبول با داشتن برندهای مختلف مشهور جهان و جشنواره های تخفیفی، محلی عالی برای علاقه مندان به خرید به حساب می آید.

علاوه‌ بر مغازه و فروشگاه، فودکورت و رستوران‌ های متنوعی در استانبول مال وجود دارد که محل مناسبی برای امتحان کردن انواع و اقسام غذاهای خوشمزه هستند.

23. موزه مولوی خانه گالاتا

شاید بتوان گفت جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین مکان، در میان جاهای دیدنی استانبول ، موزه مولوی خانه گالاتا است.

احتمالا پیش از این درباره رقص سماع دراویش شنده باشید. در موزه مولوی خانه گالاتا یا در واقع سماع خانه، می توانید روزهای یکشنبه عصر در ساعت 17، به تماشای این رقص خاص دراویش بروید.

موزه مولوی خانه گالاتا

24. تپه پیر لوتی استانبول

تپه پیر لوتی از بهترین مکان های دیدنی استانبول برای شما به حساب می آید. این تپه، در بخش اروپایی ترکیه قرار گرفته و در شمار مرتفع‌ ترین مناطق ترکیه قرار دارد.

25. موزه هنرهای ترکی و اسلامی

موزه هنرهای ترکی و اسلامی در شهر استانبول با شکوه تمام دیده می شود. در این موزه می توانید آثاری از دوره های مختلف از جمله دوران عباسیان، سلجوقیان، عثمانیان و … را مشاهده کنید. دست نوشته ها، کتابت، آثار سنگی، آثار فلزی و چوبی از دوران های مختلف در این موزه نگهداری می شوند. همین طور شما می توانید از قرآن های گران قیمت، لباس های درباریان و پادشاهان عصر عثمانی و … دیدن کنید. ساختمان موزه نیز بنایی باشکوه و جذاب است که از دیدن آن حیرت زده خواهید شد.

26. قلعه یدیکوله

اگر به دنبال مکان های تاریخی هستید یا تاریخ را دوست دارید، قلعه یدیکوله یکی از جاهای دیدنی استانبول است که برایتان جالب خواهد بود. قلعه‌ای با ابهت در کنار دریای مرمره در محله فاتح استانبول که تاریخی پر فراز و نشیب را از سر گذرانده است. بنای اولیه این قلعه به زمان امپراطوری روم برمی گردد. در اواخر قرن چهارم میلادی، این قلعه ساخته شد و پس از آن در دوران حکومت پرافتخار بیزانس و سپس در دوران عثمانیان به آن قسمت هایی از جمله برج‌ های دیده‌ بانی اضافه شد.

قلعه یدیکوله

27. محله ببک

یکی از زیباترین مناطق استانبول که می‌توانید از آن تنگه بسفر را ساعت‌ها تماشا کنید، محله ببک است. این محله یکی از قدیمی‌ترین محله‌های استانبول است و قدمت آن به قرن‌ها پیش باز می گردد. ببک یکی از جاهای دیدنی استانبول است که می‌توانید یک روز کامل را وقف تماشایش کنید و باز هم خسته نشوید. نه تنها گردشگران، بلکه خود مردم استانبول هم این محله را برای تفریح انتخاب می‌کنند. شما هم می‌توانید صبحانه‌تان را در کافه‌ای رو به دریا، در محله ببک صرف کنید، در کنار دریا قدم بزنید و از ساختمان‌های زیبا و خیابان‌های دیدنی این شهر بازدید کنید. یکی از زیباترین پارک‌های استانبول نیز در این محله قرار دارد که با انواع گیاهان زینتی و پیاده‌راه‌های زیبایش، لحظاتی ناب برایتان می‌سازد. در محله ببک می‌توانید ساختمان زیبای کنسولکری مصر را که متعلق به سال‌های ابتدایی قرن بیستم است تماشا کنید. محله ببک بهترین جایی است که می‌توانید تنگه بسفر را در زیباترین حالت خود تماشا کنید. پس فرصت را از دست ندهید و حداقل یکی از وعده‌های غذایی‌تان را در استانبول، در رستوران‌های درجه یک این محله نوش جان کنید.

28. میدان هیپودرم

میدان هیپودرم، آت میدانی یا میدان سلطان احمد یکی از باستانی‌ترین جاهای دیدنی استانبول است. این میدان که در زمان امپراطوری بیزانس برای مسابقات اسب‌دوانی و ارابه‌رانی استفاده می‌شد، این روزها هم هنوز آثاری از دوران باشکوه خود را حفظ کرده است. در نزدیکی مسجد ایاصوفیه، میدان هیپودرم را خواهید دید که با سه ستون که هر کدام داستان‌های جالبی از دل تاریخ را از سر گذرانده‌اند جلب توجه می‌کند. در این میدان علاوه بر مسابقات ورزشی و نبرد گلادیاتورها، مراسم مذهبی و سیاسی هم برگزار می‌شده است. یکی از ستون‌های موجود در میدان هیپودرم ستون مارپیچ است که در قرن پنج میلادی به شکل سه مار به هم پیچیده ساخته شده بود اما امروزه چیزی از سر این ستون باقی نمانده است. یکی دیگر از ستون‌ها که قدمت آن به حدود سه هزار و ۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و با خط هیروگلیف بر روی آن چیزهایی نوشته شده است، ستونی چهارگووش به ارتفاع ۲۰ متر است که نوکی هرمی دارد. دیدن این ستون خارق‌العاده و باستانی کلاه از سرتان می‌اندازد. سومین ستون هم که روبروی ستون مصری است، در قرن دهم میلادی ساخته شده است. بقایای میدان هیپودرم بسیار دیدنی است. خوب است وقتی به بازدید از مسجد ایاصوفیه می‌روید، سری هم به این میدان بزنید.

میدان هیپودرم

29. بازار ادویه

اگر عاشق آشپزی هستید یا دلتان برای عطرها و طعم‌های جدید می‌رود، بازار ادویه، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استانبول برای شما خواهد بود. بازار ادویه استانبول، یکی از معروف‌ترین بازارهای این شهر است که شما را به دنیایی از عطر و طعم دعوت می‌کند. در سراسر طول سال، بسیاری از سرآشپزان جهان، به بازار ادویه استانبول می‌آیند تا بهترین و باکیفیت‌ترین ادویه را برای غذاهایشان تهیه کنند. شما هم می‌توانید در این بازار قدیمی هر ادویه‌ای که می‌خواهید تهیه کنید. به جز ادویه، این روزها در این بازار انواع شیرینیجات خوشمزه استانبول مثل راحت‌الحلقوم و خوردنی‌های دیگر را نیز می‌توانید بخرید. بازار ادویه پس از بازار بزرگ استانبول، بزرگترین مکان سرپوشیده در این شهر است که قدمت آن به قرن هفدهم میلادی باز می‌گردد. به بازار ادویه بازار مصری‌ها هم می‌گویند چرا که هزینه ساخت این بازار از مالیاتی که مردم مصر می‌پرداخته‌اند تامین شده است. این بازار زیبا، در نزدیکی بسیاری از دیگر دیدنی‌های مهم این شهر است. میدان سلطان احمد، پی گالاتا و مسجد سلیمانیه از این جمله‌اند. خلاصه به بازار ادویه بروید و لذت را با تمام حواس پنجگانه تان حس کنید. اینجا رنگ‌ها، عطرها و طعم‌ها دست به دست یکدیگر می‌دهند تا شما حسی ناب را تجربه کنید.

30. ایاصوفیه کوچک

مسجد ایاصوفیه کوچک، یکی از جاهای دیدنی استانبول است که می‌تواند ‌برای دوست‌داران تاریخ جذاب باشد. این مسجد در واقع در ابتدا، در قرن ششم میلادی، به عنوان کلیسایی برای امپراطور بیزانس و همسرش ساخته شد. اسم این کلیسا سرجیوس و باکوس بود و با تزئیناتی زیبا بسیار مورد توجه قرار داشت. در سال ۱۵۰۰ این بنا به مسجد تبدیل شد و به اقتضای مسجد بودن در آن تغییراتی ایجاد کردند. گرچه در میان جاهای دیدنی استانبول مساجد زیبا کم نیست اما آرامش خاص، تزئینات زیبا و دیدنی و تاریخ شنیدنی‌اش، مسجد ایاصوفیه کوچک را از دیگر مساجد متمایز می‌کند. هنوز هم در این مسجد، می‌توانید گوشه‌هایی از تزئینات باستانی این بنا را مشاهده کنید. پس وقت را تلف نکنید و به محله فاتح استانبول بروید.

31. روستای کانلیکا

روستای کانلیکا، یکی از محله‌های قدیمی شهر استانبول است که هنوز همان رنگ و بوی قدیمی خود را حفظ کرده است و با استانبول قرن ۲۱ یک رنگ نشده. همین هم هست که این محله را که بالاتر از دومین پل بسفر قرار دارد جذاب‌تر می‌کند. می‌توانید عصری دلنشین را به قدم زدم در کوچه پس کوچه‌های این محله قدیمی با خانه‌های چوبی‌اش اختصاص دهید. در خیابان‌ها، مردمی را ببینید که درست مثل قدیم در مغازه‌های کوچک خواروبارفروشی، سلمانی‌ها و سبزی‌فروشی‌هایشان به کار مشغولند. بعد هم به کافه‌های ساحلی در این روستا بروید و از خوردن دسر مخصوصشان لذت ببرید. لبنیات این منطقه از خوشمزگی معروف است و بسیاری از گردشگران ماست‌های خوشمزه کانلیکا را از این روستا برای سوغات می‌برند.

روستای کانلیکا

32. جنگل بلگراد

بعد از دیدن این همه جاذبه‌های هنری و تاریخی، شاید وقت آن رسیده باشد که کمی هم به طبیعتگردی فکر کنید. درست در ۱۵ کیلومتری شمال غرب استانبول، جنگلی فوق‌العاده و زیبا با درختانی کهن وجود دارد که منظره‌های دل‌نوازش هوش از سرتان می‌برد. جنگل بلگراد با درختان بلوط، شاه بلوط، ممرز و توس شرقی که از دوران باستان به یادگار مانده‌اند، صحنه‌هایی بی‌بدیل از زیبایی‌های طبیعی به وجود می‌آورد. در این جنگل که بیش از پنج هزار هکتار وسعت دارد، می‌توانید گونه‌های جانوری نظیر گراز وحشی، مار، راسو و انواع کم‌نظیری از پرندگان را مشاهده کنید. جنگل بلگراد یکی از زیباترین جاهای دیدنی استانبول در فصل پاییز است چرا که برگریزان پاییزی چهره‌ای رنگارنگ به این هدیه بزرگ خداوند می‌دهند. تابستان‌ها هم، می‌توانید از گرمای کلافه‌کننده استانبول به سایه‌های خنک درختان این جنگل پناه بیاورید. در میان جنگل بلگراد باغ گیاه‌شناسی آتاتورک قرار دارد که با بیش از دو هزار گونه گیاهی فوق‌العاده‌ای که در خود دارد بسیار دیدنی است. در جنگل، برای برپایی پیک‌نیک، محل‌هایی را درست کرده‌اند که می‌توانید از آن استفاده کنید همین طور مسیر پیاده‌روی و وسایل ورزشی در جنگل بلگراد برای اهالی ورزش مناسب است. رانندگی در این جنگل روح‌نواز را نیز نباید از قلم بیندازید.

33. پارک مینیاتورک

حتما دلتان می‌خواهد همه جاهای دیدنی استانبول را ببینید ولی هر جور که حساب می‌کنید برای این کار هفته‌ها زمان لازم است. ناراحت نباشید. ترک‌ها کارتان را راحت کرده‌اند. در پارک مینیاتورک، شما می‌توانید ۵۸ تا از جاذبه‌های دیدنی شهر استانبول را یکحا ببینید. امکان ندارد؟ چرا. در این پارک ماکت‌های بسیار زیبایی که ۲۵ برابر کوچک شده‌اند از آثار دیدنی شهر ساخته شده است. این ماکت‌ها از جنس فایبرگلاس مقاومند و در ساختشان به ریزترین جزئیات آثار تاریخی توجه شده است تا با دیدن هر یک احساس کنید جاذبه اصلی را دیده‌اید. به جز جاذبه‌های استانبول، بسیاری از جاذبه‌های آناتولی و امپراطوری عثمانی که این روزها دیگر جزو قلمرو ترکیه نیست، نیز در این پارک قابل مشاهده است. تعداد این ماکت‌ها به بیش از ۱۲۰ اثر می‌رسد و تعدادشان زیادتر هم خواهد شد. پس می‌توانید در فضای سبز پارک مینیاتورک قدم بزنید، جاذبه‌های دلخواهتان را ببینید، در رستوران‌های خوب پارک، غذایی خوشمزه نوش جان کنید، به شهربازی بروید و خلاصه از امکانات درجه یک پارک نهایت لذت را ببرید.

پارک مینیاتورک

34. کاخ بیلبربی

یکی دیگر از کاخ‌های سلطنتی استانبول، کاخ بیلبربی است که، به دستور سلطان عبدالعزیز، بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ ساخته شده است. این کاخ اشرافی در دو طبقه، نمایی بسیار زیبا دارد و به سبک معماری امپراطوری دوم ساخته شده است. در ابتدا از این کاخ باشکوه برای برگزاری مراسمات ویژه و میزبانی از میهمانان خارجی استفاده می‌شده است و سپس به اقامتگاه تابستانه اشراف عثمانی بدل شده. درون کاخ با تزئینات بسیار چشم‌نوازی که تلفیقی از هنر ترکی و اروپایی است زیباتر شده است و گلدان‌های سرامیکی، لوسترهای مجلل و چینی‌های دیدنی به زرق و برق کاخ می‌افزایند. این روزها، کاخ بیلربی به کاخ موزه‌ تبدیل شده است که یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول محسوب می‌شود. کاخ اشراف خوبی به تنگه آبی بسفر نیز دارد. رستوران و کافی‌شاپ کاخ بیلبربی هم می‌تواند عصر دل‌انگیزتان را خوشمزه‌تر کند.

35. موزه معصومیت

موزه ی معصومیت از مکان های فوق العاده برای علاقه مندان به آثار اورهان پاموک است. در این موزه که بر مبنای یک رمان بنا شده است، می توانید روح آثار اورهان پاموک را مشاهده و درک کنید. بهتر است پیش از مراجعه به این موزه، حتما رمان مشهور معصومیت را مطالعه کنید تا بتوانید درکی بهتر از موزه داشته و با اشیایی که در آن نگهداری می شوند، ارتباط درستی برقرار کنید. جالب است بدانید که این موزه به وسیله پاموک بنا شده و او توانست در این موزه رویای نوجوانی خود را به شکلی کاملا محقق شده به تصویر بکشد و در معرض دید عموم بگذارد.

در موزه بی گناهی یا معصومیت می توانید اشیایی کاملا عادی مربوط به نیمه دوم قرن بیستم را در ویترین های مخصوص مشاهده کرده که هر یک به نوعی با رمان مشهور معصومیت در ارتباط هستند.

36. کاپادوکیا

یکی از جذابیت های بی بدیل در شهر استانبول، کاپادوکیه است که اتفاقا بسیاری از توریست ها از اقصی نقاط جهان تنها برای بازدید از این منطقه به شهر استانبول سفر می کنند. شگفتی های بی نظیر و تصویر طبیعتی که در کاپادوکیا خواهید یافت، شما را مجذوب این منطقه کرده و می توانید ساعت ها در آن به گشت و گذار بپردازید.

37. دره سرخ کاپادوکیا

دره سرخ کاپادوکیا بین دو روستای گورمه و کاوسین قرار دارد و در شمار مکان های دیدنی استانبول قرار دارد. دره سرخ کاپادوکیا در واقع از زیباترین دره‌ هایی است که می‌ توانید به آن در شهر استانبول سفر کنید. صخره‌ هایی که در این دره دیده می شوند، رنگ صورتی،‌ نارنجی و زرد‌ دارند.

38. روستای گورمه

در روستای گورمه، بناها و خانه هایی کله قندی می بینید که به زیبایی و جذابیت تمام در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. اگر صبح به این روستا سفر کنید، بالن های هوایی رنگی را خواهید دید که بر فراز آسمان روستان به پرواز درمی آیند و این تصویری جذاب و هیجان انگیز خلق می کند.

روستای گورمه

39. شهر زیرزمینی کایماکلی

شهر زیرزمینی کایماکلی در کاپادوکیا قرار داشته و قدمت آن به دوران بیزانس بازمی گردد. مسیحیان بودند که در دوران بیزانس این شهر زیرزمینی را ایجاد کرده و برای حفاظت از خود در برابر حمله ی اعراب در آن جا سکنی گزیدند.

40. موزه فضای باز زلو

موزه در ابتدای قرن نهم به عنوان صومعه مورد استفاده قرار داشت، اما به دلیل فرسایش و خطر سقوط، ورود به روستا و بازدید از موزه ممنوع شد. پس از فراهم شدن شرایط ایمنی لازم، امروزه در موزه دو کلیسا وجود دارد که امکان بازدید عمومی از آن فراهم است.

4‌1. معبد اسکلی گوموسلر

این معبد از مکان های دیدنی شهر استانبول به شمار می آید و برای بازدید از آن باید به کاپادوکیا بروید. در 10 کیلومتری شمال شرقی نیجده، به این معبد خواهید رسید و می توانید ساعاتی را برای بازدید از آن اختصاص دهید.

42. بنای یادبود جمهوری

اگر به میدان تقسیم شهر استانبول بروید، بنای یادبود جمهوری که نمادی از استقلال ترکیه به حساب می آید، در مقابل شما چشم نوازی خواهد کرد. این نماد در سال 1982 میلادی به وسیله مجسمه ساز معروف ایتالیایی به نام پیترو کانونیکا ساخته گردید. در یک سمت این بنا، می توانید مجسمه کمال آتاتورک پوشیده در لباس نظامی و رزم را در کنار سربازان ترکی ببینید و در سمت دیگر نیز تصویری باشکوه از آتاتورک دیده می شود. در این تصویر آتاتورک لباس شخصی به تن داشتن و در کنار وی عصمت اینونو و فوضی پاشا نیز حضور دارند.

43. آبراهه والنس

آبراهه و آب‌گذر والنس در سال ۳۶۸ میلادی ساخته شد و در مرکز شهر استانبول و مجاورت مسجد سلطان احمد قرار گرفته است.  معماری اصلی ابراهه والنس از آجر و سنگ تراش خورده است که متناسب با معماری همان زمان انتخاب و بنا شده. طول آبراهه ۹۷۱، عرض آن ۸ متر و ارتفاعی برابر با ۳۰ متر دارد. نام این آب گذر را به یاد شکوه دوران امپراطوری روم آن زمان، ‌والنس گذاشته شده است.

آبراهه والنس

44. پارک امیرگان

پارک امیرگان از مشهورترین پارک های شهر استانبول و به طور کلی کشور ترکیه محسوب می شود. این پارک در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته است و جلوه ای لوکس و جذاب دارد. در این پارک سالیانه جشنواره های مختلفی برگزار می شود که با اطلاع از زمان برگزاری آن ها، می توانید در این جشنواره ها شرکت داشته و از آن ها لذت ببرید.

45. محله بالات

محله ی بالات دارای ساختمان های رنگارنگی است که هر یک زیبایی خاص خود را داشته و به نوعی زیبایی منطقه را تشکیل داده اند. این محله در ساحل شاخ طلایی استانبول قرار گرفته است و در دوره ای اقامتگاه یونانی های ترکیه به شمار می آمده است. با قدم زدن در محله بالات، روح تاریخی این محله را به خوبی درک و احساس خواهید کرد و می توانید یک روز کامل را در این محله به گشت و گذار بپردازید.

46. منطقه سرابورنو

اگر می خواهید در یکی از زیباترین و جذاب ترین مناطق استانبول به قدم زدن پرداخته و از حال و هوای خاص و دلچسب آن لذت ببرید، منطقه سرابورنو را به شما پیشنهاد می کنیم. اتفاقا کاخ توپکاپی و پارک گلخانه نیز در همین منطقه قرار داشته و می توانید با یک تیر، چند نشان بزنید. جالب است بدانید که قدمت برخی از آثار در این منطقه به دوران پیش از میلاد مسیح بازگشته و حتی می توانید سازه ها و آثاری از دوران نوسنگی را در اینجا کشف کنید.

47. آکواریوم سی لایف استانبول

اگر پیش از این از آکواریوم دبی دیدن کرده اید، وقت آن رسیده که یکی دیگر از آکواریوم های برتر قاره آسیا را از نزدیک ببینید. آکواریوم سی لایف استانبول با داشتن تونل 83 متری خود، یک محصول گردشگری خاص به شمار می آید. این آکواریوم دارای بیش از 47 مخزن بوده که در آن ها به طور مجموع 15 هزار موجود دریایی زندگی می کنند. شما با وارد شدن به تونل این آکواریوم خود را در یک دنیای آبی گسترده خواهید یافت که جانوران دریایی از قاره های مختلف و دریاها و اقیانوس های گوناگون جهان در آن جمع شده اند.

آکواریوم سی لایف استانبول

48. کلیسا ایا ایرنه

اگر علاقه مند به بازدید از یک کلیسای تاریخی و قدیمی در شهر استانبول هستدی، حتما سری به موزه ایا ایرنه بزنید. این کلیسا را در محله س سلطان محمد خواهید یافت. پس اگر قصد بازدید از یکی از جاهای دیدنی این محله را دارید، یک تیر و چند نشان بزنید و بازدید از کلیسا ایا ایرنه را نیز در لیست خود قرار دهید. این بنا اولین کلیسایی است که در شهر باستانی قسطنطنیه بنا کردند.

پیش از آن که ایاصوفیه ساخته شود، مرکز اصلی مسیحیت در شهر استانبول، این کلیسا محسوب می شد. جایی که باید قدمت آن را به چیزی نزدیک به 1600 سال پیش نسبت بدهیم. در قرن هشتم و نیز قرن پنجم میلادی، بنای کلیسا تحت صدماتی قرار گرفت و این باعث شد تا برای مدتی از شکل اصلی خود فاصله بگیرد. البته بازسازی های لازم روی آن صورت گرفته و اکنون می توانید موزه کلیسای ایا ایرنه را مطابق چیزی که باید ببینید.

49. موزه ماشین های کلاسیک اورال آتامان

خودروهای کلاسیک همیشه مورد علاقه ی خودروبازان قرار دارند و اگر شما نیز در این دسته از افراد هستید، حتما از این موزه دیدن کنید. این موزه چیزی نزدیک به 2 هزار متر مربع مساحت داشته و می توانید در آن اتوموبیل های به راستی عتیقه را مشاهده کنید. خودروهای باری، خودروهای سواری و … متعلق به دهه های 1920 تا 1970 در این موزه به نمایش گذاشته شده اند.

موزه ماشین های کلاسیک اورال آتامان

50. پارک گلخانه استانبول

در سفر به استانبول، حتما زمانی را برای بازدید از پارک گلخانه اختصاص دهید. این پارک گلخانه ای فضایی وسیع داشته و بسیار دیدنی و چشم نواز است. مهم تر آن که شما می توانید پس از بازدید از کاخ توپکاپی، در نزدیکی آن، از این باغ نیز دیدن کنید.

در واقع باید گفت شانس آورده اید که پس از سال 1912 میلادی، به دیدن این باغ می روید؛ زیرا پیش از آن بازدید از این پارک گلخانه برای عموم آزاد نبوده و تنها به خانواده های سلطنتی اختصاص داشت. به یاد داشته باشید که حتما در بازدید از این پارک، از مجسمه آتاتورک نیز دیدن کنید. این مجسمه در سال 1926 میلادی، به پارک مزبور اضافه شده و در آن نصب گردید.

کلام آخر

در بالا به 50 تا از دیدنی های استانبول پرداختیم که هر یک در نوع خود عالی و بی نظیر به چشم می آیند. شما در سفر به این شهر زیبای ترکیه، علاقه مند به بازدید از کدام یکی از این بناها هستید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *